English

روش‌های جدید بازاریابی کتاب در دوران کرونا

آرشیو خبر بازدید: 499 کد مطلب: 5831  
در کنفرانس سالانه Pubtech Connect مطرح شد؛

روش‌های جدید بازاریابی کتاب در دوران کرونا

باکتاب آنلاین به نقل از پابلیشرزویکلی
همه‌گیری کرونا تاثیر زیادی بر ابعاد مختلف صنعت چاپ و نشر داشته است؛ این مسأله نیز خود منجربه تغییراتی سریع و اساسی در نحوه بازاریابی و تبلیغات کتاب شده است. مبحث اصلی کنفرانس سالانه Pubtech Connect (همایشی با موضوع صنعت نشر و ارتباط آن با تکنولوژی ) که در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ برگزار گردید، استراتژی های جدید بازاریابی بود. این همایش بصورت مجازی و از طریق نرم‌افزار زوم با همکاری دانشگاه ایالتی نیویورک به کار خود ادامه داد.
۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ دي ساعت 07:36

 

 موضوع «ابزارهای جدید بازاریابی» در پنل‌های مختلف همایش تجزیه و تحلیل گردید و ایده‌های جدید نیز به اشتراک گذاشته شد. تمرکز اصلی این ایده‌پردازی‌ها بر روی فروش‌ دیجیتال محصولات بود و به اهمیت رویدادهای مجازی و منفعت این طیف از امکانات دیجیتال پرداخته شد. همچنین، موضوع کتاب‌خانه‌های دیجیتال و ارتباط شان با مشتری‌ها بحث شد.

 

کریستین فاسلر، مدیر بخش بازاریابی گروه نشر

 

 

Knopf Doubleday  بر این عقیده است که انعطاف پذیری مهمترین کلید واژه برای رسیدن به موفقیت در دنیای امروز است. فایبر معتقد است : «سال ۲۰۲۰ با دشواری‌هایی که به ما تحمیل کرد، توانست درس ارزشمندی در اختیارمان قرار دهد، و اکنون همگی متوجه‌ایم که باید از مدل و روشی که به آن عادت کرده‌ایم دور شویم و به‌ تدریج تغییرات را بپذیریم و خود را با آن‌ها وقف دهیم.»

او همچنین خاطرنشان می‌کند: «خریداران اکنون انتظار بیشتری از ناشران و بازاریان دارند. حال انتشار جلدی از کتاب و یا خلاصه ای از آن برای مشتری بالقوه کافی نیست، باید صنعت نشر به‌روز و مطلع عمل کند»

مارتینز، مسئول بازاریابی انتشارات Sahi معتقد است : « امروزه اهمیت ارتباط مستقیم با خریداران چندین برابر شده است و ناشران باید به این سمت بروند که لیستی از مشتریان با سلایقشان داشته باشند، مشتریانی که مشتاق‌اند و به دنبال راهی برای ارتباط با اجتماع کتاب‌خوانان و یا اینچنین محیط‌هایی هستند.»

همچنین، در این همایش  محققین و سخنرانان همگی بر این باور بودند که با اطمینان می‌توان گفت صنعت نشر و فروش اگر با همین منوال کار خود را پیش ببرد دچار سقوط خواهد شد، در نتیجه تغییرات سریع باید در دستور کار قرار گیرند. علاوه بر این موضوع، این بحث طرح شد که دیگر نمی‌توان همانند گذشته برای بلند مدت برنامه ریزی کرد، و استراتژی‌ها باید عملگرایانه و با اهداف مشخصی تعیین شوند، و به همین دلیل است که مسأله خلاقیت در بازاریابی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌است. مارتینز باور دارد که اکنون باید به بهترین‌ها روی آورد و راهکردی را پیش برد که به سبب آن محتوا به صور مختلف در لیست مورد علاقه خوانندگان قرارگیرد و این سلیقه محوری باید تبدیل به تمرکز ناشرین گردد. به گفته این محققین، با گرفتن ایده از کارکنان و دست‌اندرکاران نشر می‌توان کار را به بهترین نحو پیش برد، آن‌چنان که ایده همیشه فراوان یافت می‌ شود و مدیران تنها کافیست ساز‌و‌کاری برای گزینش ایده‌ها داشته باشند. مارتینز باور دارد مهم‌ترین قدم همان تبیین اهداف به صورت روشن است که بایدتوسط ناشرین انجام شود. اهداف باید واقع‌گرایانه و در عین حال قابل انعطاف باشند. به عنوان مثال، الان می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از ناشرین شروع به تاسیس باشگاه‌های کتاب‌خوانی کرده اند. این در حالیست که بعضاً ناشرین با دیگر صنوف همکاری می‌کنند و از میان مشتریان آن‌ها، افراد کتاب‌خوان را می‌یابند.

استنلی، یکی دیگر از مدیران ارشد بازاریابی نشر، این را عنوان می‌کند که باید توجه زیادی به رویدادهای دیجیتال داشت، و اکنون زمانی است که این پدیده باید جدی‌تر گرفته شود و بنظر می‌رسد در آینده، اینگونه رویدادها تنها مسیر قابل تصور برای ناشرین است.

بر اساس آمار موسسه  Deloitte، بیش از ۵۰ درصد افراد، پس از پایان همه‌گیری ویروس کرونا به عادات قبلی خرید خود باز نخواهند گشت‌ و افراد به خریدهای انلاین ادامه خواهند داد. فاسلر در این زمینه می‌گوید :«اکنون فروشگاه‌های اینترنتی یکی از مسلمات بازار است، و ناشرین باید تمرکز خود را روی برقراری محیطی مناسب جهت خریدهای دیجیتال بگذارند و سعی کنند عمل برند‌سازی و تبلیغات خود را از این طریق پیش ببرند.»

در همین راستا، مسائلی همچون امکان پیش‌نمایش سه بعدی کتاب‌ها بصورت دیجیتال و همینطور استفاده از ابزارهای واقعیت مجازی مطرح شد. در نهایت به این مسأله اشاره شد که ناشرین باید خود را با شرایط امروز، نیاز مشتریان و تکنولوژی این زمان وقف دهند و سپس این انتظار را از مشتریان داشته باشند که در همه حال همراه آنان باشند.

 

مترجم: نوید نصرالهی شهری

 


اخبار مرتبط با این خبر


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :