English

آیا چاپ افست به موزه می رود؟

آرشیو خبر بازدید: 1462 کد مطلب: 996  

آیا چاپ افست به موزه می رود؟

myprintresource/سوسن ریاحی
من ماه گذشته در یک مهمانی بودم و با کسی هم صحبت شدم که با استفاده از تجهیزات لترپرس قدیمی یک کسب وکار چاپ کوچک در گاراژ خود آغاز کرده بود. او و همسرش کارهای کوچک مانند کارت دعوت عروسی تولید می کردند.
۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن ساعت 19:47

  لترپرس در گذشته تکنولوژی چاپ غالب و در جریان بوده است، البته تا پایان 1970، از آن به بعد توسط افست منسوخ شده است. و حالا 20 سال پس از ظهور چاپ دیجیتال و رشد انفجاری آن،آیا افست هم مانند لترپرس از کارگاههای چاپ بیرون می رود و به گاراژها و موزه ها کشیده می شود؟

نویسنده و تحلیلگر صنعت چاپ،"دکتر جوزف وب" گفت: "افست  بخاطر تنوع زمینه ها، تناسب با اندازه­ های کوچک،کارهایی با ارزش بالا و کارهای بلند مدت که اساسا روش­ های دیگر نمی توانند آن را به خوبی انجام دهند، مناسب است.

 حجم اصلی چاپ درآینده، دیجیتال خواهد بود. تونر یا اینک جت تفاوتی نمی کند، سهم افست با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.در حال حاضر به نظر می رسد افست تا حدودی ثبات دارد، اما اگر اینک­ جت انتظارات را برآورده سازد، افست افول سریع­تری خواهد داشت."

"دکتر وب" فرصت­های افست را در آینده­ ای نزدیک می بیند و می گوید: " هنوز هم عملیات­هایی که می تواند از چاپ افست جدید با حذف سه یا چهار لاین قدیمی­ تر بهره­مند شوند،وجود دارد اما این پنجره در حال بسته شدن  است."

در سال 2013، "اسمیترز پیرا" تحقیقی را با نام آینده افست در مقابل چاپ دیجیتال تا سال 2018 منتشر کرد که در آن اظهار داشت  "حجم کل چاپ افست  10.2 درصد در سراسر جهان بین سال های 2008 تا 2018 کاهش خواهد یافت، در حالی که پیش­ بینی می شود حجم چاپ دیجیتال 68.3  درصد رشد خواهد کرد."

این داده­ها با آنچه دیگر تحلیلگران صنعت یافته اند همخوانی دارند. در  نمایشگاه  Graph Expo در سپتامبر گذشته،"فرانک رومانو" طی سخنرانی که ارائه داد گفت:" افست از 49 درصد از حجم صنعت در سال 2012 به 37 درصد در سال 2020 خواهد رسید. اینک­جت دیجیتال از 9 درصد به 21 درصد در همان مدت افزایش می­ یابد".

رومانو گفت: "اعداد و ارقام دروغ نمی­ گویند، حجم افست رو به کاهش است درحالی که حجم دیجیتال در حال افزایش است. در برخی موارد، افست بین 30 و 40 درصد از تمام حجم چاپ خواهد بود. افست به دلیل کارهای بلند مدت  روند بادوامی را ادامه خواهد داد  و شاید به دلیل توانایی آن در کنترل رنگهای اسپات ،یا شاید به دلیل  توانایی جاپ روی طیف گسترده ای از سطوح باشد. افست همچنان حضور خواهد داشت، اما برخی از تامین کنندگان افست; نه! "

همانطور که چاپ به عنوان یک بسترچاپی، بیشتر به سمت محصولات خاص پیش می رود، افست نیز مانند هر فرایند چاپ دیگر همچنان منحصر بفرد خواهد بود.

رومانو گفت: "هیچ فرآیند چاپی واقعا نمی­ میرد،  شاید لترپرس تولد دوباره را می بیند ، فلسکو قوی می شود، تیراژ گراور کاهش می یابد،(اما هنوز هم نیازهای خاصی را برآورده می سازد) اما چاپ آنالوگ و دیجیتال در هماهنگی ناموزونیدر آینده زندگی می­کنند. "

اگر شما در هر بخش یا بازار صنعت چاپ امروز نظر بیافکنید، متوجه خواهید شد که بزرگترین مجریان سفارش ها، چاپ های کوتاه مدت  (سریع) و شخصی سازی و یا سفارشی سازی شده، و همچنین چاپ "فوری" هستند. این چیزها برای افست یا در واقع دیگر فرآیندهای آنالوگ به طور کلی مناسب نیست.

"جیم همیلتون" از InfoTrends می گوید: "تعادل بین افست و چاپ دیجیتال توسط  سفارشات بازار برای اسناد سفارشی و  تولید فوری تعیین خواهد شد."

بر اساس برنامه­های کاربردی که در آن جنبه­ های هزینه، بهره ­وری، فرمت و ملزومات چاپ، مانند رنگ پنتون و جلوه ­های ویژه در برابر احتمالات برای اتوماسیون و روند بهبود جریان کالا، تعادل بین افست و دیجیتال و سایر ابزارهای اطلاع رسانی مشخص می شود.

فضای بسیاری در این دنیا  برای دو مورد ذکرشده  وجود دارد و چاپ دیجیتال  قطعا جایگاه بهتری برای پیشرفت در چاپ خواهد داشت.

 

آیا چیزی وجود دارد که بتواند افست را احیا کند و به شکوه سابق خود بازگرداند؟

 

 

 

"هیچ روند قریب الوقوعی که نشان دهد افست می تواند باز گشت داشته باشد، وجود ندارد." همیلتون می گوید: " هر چند فرصت زیادی برای راه­کارهای ترکیبی وجود دارد که از تلفیق افست و امکانات شخصی سازی دیجیتال بهره بگیرد، اما بسیاری از اینها توسط تکنولوژی اینک­جت با سرعت بالا (که در حال حاضر به اندازه کافی سریع هستند)وجود دارند که در چاپ sheetfed و webfed به کار گرفته می شوند. "

فکر کنید اینک­جت دیجیتال به افست اضافه شده است(که  ما در برنامه­ های کاربردی روزنامه آن را می بینیم)همچنین برخی مسائل منطقی و عملی را تحت پوشش دارد که در آینده افست تاثیرگذار خواهد بود.

همیلتون گفت : "از دیدگاه تولید، سادگی عملیات یکی دیگر از عواملی است چاپ دیجیتال را محبوب ساخته است. در آینده، پیدا کردن اپراتورهای افست سخت­تر و سخت­تر خواهد شد، برای اینکه آنها را متقاعد می کند که امنیت شغلی طولانی مدت دارند. برخی از فرآیندهای چاپ دیجیتال نیز یک جنبه­ی  دوستانه­ تری با محیط زیست را ارائه می دهند.

با این حال، همیلتون و InfoTrends نیز افست را بطور کامل در حال نابودی نمی بینند.

 او می گوید: "افست از نظر حجم کلی صفحات کاهش خواهد داشت، اما از بین نمی رود." "توانایی افست در تولید مقدار زیاد اسناد بسیار مقرون بصرفه بوده  و برای بسیاری از برنامه­های چاپ موثر خواهد بود."

در کتاب اخیر ما، دکتر وب و من گفته ایم: "دوران افست تمام شده است .چرا که تقاضا برای بخشی از چاپ وجود داردکه سرعت بخشیدن به تغییرات ، هدفمندی، شخصی­سازی، برنامه ­های کاربردی و ... ر بتواند پوشش دهد واین در افست بسیار ناممکن است . باز هم، این بدان معنا نیست که هیچ کس از چاپ افست استفاده نمی کند،بلکه به این معنی است که افست دیگر در جریان اصلی تکنولوژی چاپ نیست. در مورد این مسیر فکر کنید که افست دیگر تکنولوژی اصلی برای مدیا نیست و خود آن نیز دیگر جریان اصلی مدیا نیست. افست در حال تبدیل شدن به روندی است که  چاپهای دیجیتال نمیتوانند آن را انجام دهند."

بنابراین سوال بزرگتر تنها این نیست که آینده­ ی افست چیست؟ بلکه به طور کلی آینده­ی چاپ چیست؟! صنعت چاپ همانند افست از بین نخواهد رفت، اما بیشتر  بجای نقش راهبردی، بیشتر نقش حمایتی را در جهان رسانه­ های متقابل بازی می کند.

  "کریس بوندی"، مدیر RIT  مرکز نوآوری رسانه­های متقابل (CMIC) گفت: "چاپ به عنوان جزئی اساسی از ترکیب ارتباطات مصرف­کنندگان و دانش کارگران، یک تعادل جدید بر پایه ی گنجاندن انواع جدید مدیا و کانالها به زندگی شخصی و حرفه ای انسانها ایجاد می کند ، ما به ندرت استفاده از یک مدیا را قطع می کنیم. ما به سادگی توازن استفاده و ترکیب مدیای جدید و قدیمی را در یک ترکیب جدید آشتی می دهیم.

هم اکنون تیراژ چاپ برای کوتاه مدت ثابت خواهد بود که نتایج حاصل از رکود اقتصادی است و موج اخیر تکنولوژی­های جدید با فرهنگ و حرفه­ی ما یکی شده است. یک موج از هم گسیخته از تکنولوژی­ های جدید و جذاب مانند تبلت ها، رسانه­های اجتماعی، تلفن­های هوشمند و غیره در حال حاضر تبدیل شدن به جریان اصلی به عنوان یک راه­کار است و ارائه ­دهندگان سرویس درمی­یابند که راه­های موثر برای استفاده از تمام انواع مدیاها در هماهنگی با برنامه ریزی موثر و اجرا کارآمد است."

چاپ افست هنوز به گاراژ یا موزه سپرده نشده است .در واقع، چاپ افست در آینده ی قابل پیش بینی(چه 37 درصد چه حدود 40 درصد از بازار)، هنوز یک بخش قابل توجهی از چاپ است. همانطور که ما لترپرس را در قرن گذشته دیدیم، هیچ روندی همیشه باقی نمی­ ماند. این تنها راهی است که تکنولوژی تکامل می­یابدو چه کسی می­داند، شاید 30 یا 50 سال دیگر، سوال ما در مورد آینده چاپ دیجیتال باشد.


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 آیا چاپ افست به موزه می رود؟ ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :