من ماه گذشته در یک مهمانی بودم و با کسی هم صحبت شدم که با استفاده از تجهیزات لترپرس قدیمی یک کسب وکار چاپ کوچک در گاراژ خود آغاز کرده بود. او و همسرش کارهای کوچک مانند کارت دعوت عروسی تولید می کردند.
لترپرس در گذشته تکنولوژی چاپ غالب و در جریان بوده است، البته تا پایان 1970، از آن به بعد توسط افست منسوخ شده است. و حالا 20 سال پس از ظهور چاپ دیجیتال و رشد انفجاری آن،آیا افست هم مانند لترپرس از کارگاههای چاپ بیرون می رود و به گاراژها و موزه ها کشیده می شود؟
نویسنده و تحلیلگر صنعت چاپ،"دکتر جوزف وب" گفت: "افست بخاطر تنوع زمینه ها، تناسب با اندازه های کوچک،کارهایی با ارزش بالا و کارهای بلند مدت که اساسا روش های دیگر نمی توانند آن را به خوبی انجام دهند، مناسب است.
حجم اصلی چاپ درآینده، دیجیتال خواهد بود. تونر یا اینک جت تفاوتی نمی کند، سهم افست با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.در حال حاضر به نظر می رسد افست تا حدودی ثبات دارد، اما اگر اینک جت انتظارات را برآورده سازد، افست افول سریعتری خواهد داشت."
"دکتر وب" فرصتهای افست را در آینده ای نزدیک می بیند و می گوید: " هنوز هم عملیاتهایی که می تواند از چاپ افست جدید با حذف سه یا چهار لاین قدیمی تر بهرهمند شوند،وجود دارد اما این پنجره در حال بسته شدن است."
در سال 2013، "اسمیترز پیرا" تحقیقی را با نام آینده افست در مقابل چاپ دیجیتال تا سال 2018 منتشر کرد که در آن اظهار داشت "حجم کل چاپ افست 10.2 درصد در سراسر جهان بین سال های 2008 تا 2018 کاهش خواهد یافت، در حالی که پیش بینی می شود حجم چاپ دیجیتال 68.3 درصد رشد خواهد کرد."
این دادهها با آنچه دیگر تحلیلگران صنعت یافته اند همخوانی دارند. در نمایشگاه Graph Expo در سپتامبر گذشته،"فرانک رومانو" طی سخنرانی که ارائه داد گفت:" افست از 49 درصد از حجم صنعت در سال 2012 به 37 درصد در سال 2020 خواهد رسید. اینکجت دیجیتال از 9 درصد به 21 درصد در همان مدت افزایش می یابد".
رومانو گفت: "اعداد و ارقام دروغ نمی گویند، حجم افست رو به کاهش است درحالی که حجم دیجیتال در حال افزایش است. در برخی موارد، افست بین 30 و 40 درصد از تمام حجم چاپ خواهد بود. افست به دلیل کارهای بلند مدت روند بادوامی را ادامه خواهد داد و شاید به دلیل توانایی آن در کنترل رنگهای اسپات ،یا شاید به دلیل توانایی جاپ روی طیف گسترده ای از سطوح باشد. افست همچنان حضور خواهد داشت، اما برخی از تامین کنندگان افست; نه! "
همانطور که چاپ به عنوان یک بسترچاپی، بیشتر به سمت محصولات خاص پیش می رود، افست نیز مانند هر فرایند چاپ دیگر همچنان منحصر بفرد خواهد بود.
رومانو گفت: "هیچ فرآیند چاپی واقعا نمی میرد، شاید لترپرس تولد دوباره را می بیند ، فلسکو قوی می شود، تیراژ گراور کاهش می یابد،(اما هنوز هم نیازهای خاصی را برآورده می سازد) اما چاپ آنالوگ و دیجیتال در هماهنگی ناموزونیدر آینده زندگی میکنند. "
اگر شما در هر بخش یا بازار صنعت چاپ امروز نظر بیافکنید، متوجه خواهید شد که بزرگترین مجریان سفارش ها، چاپ های کوتاه مدت (سریع) و شخصی سازی و یا سفارشی سازی شده، و همچنین چاپ "فوری" هستند. این چیزها برای افست یا در واقع دیگر فرآیندهای آنالوگ به طور کلی مناسب نیست.
"جیم همیلتون" از InfoTrends می گوید: "تعادل بین افست و چاپ دیجیتال توسط سفارشات بازار برای اسناد سفارشی و تولید فوری تعیین خواهد شد."
بر اساس برنامههای کاربردی که در آن جنبه های هزینه، بهره وری، فرمت و ملزومات چاپ، مانند رنگ پنتون و جلوه های ویژه در برابر احتمالات برای اتوماسیون و روند بهبود جریان کالا، تعادل بین افست و دیجیتال و سایر ابزارهای اطلاع رسانی مشخص می شود.
فضای بسیاری در این دنیا برای دو مورد ذکرشده وجود دارد و چاپ دیجیتال قطعا جایگاه بهتری برای پیشرفت در چاپ خواهد داشت.
آیا چیزی وجود دارد که بتواند افست را احیا کند و به شکوه سابق خود بازگرداند؟
"هیچ روند قریب الوقوعی که نشان دهد افست می تواند باز گشت داشته باشد، وجود ندارد." همیلتون می گوید: " هر چند فرصت زیادی برای راهکارهای ترکیبی وجود دارد که از تلفیق افست و امکانات شخصی سازی دیجیتال بهره بگیرد، اما بسیاری از اینها توسط تکنولوژی اینکجت با سرعت بالا (که در حال حاضر به اندازه کافی سریع هستند)وجود دارند که در چاپ sheetfed و webfed به کار گرفته می شوند. "
فکر کنید اینکجت دیجیتال به افست اضافه شده است(که ما در برنامه های کاربردی روزنامه آن را می بینیم)همچنین برخی مسائل منطقی و عملی را تحت پوشش دارد که در آینده افست تاثیرگذار خواهد بود.
همیلتون گفت : "از دیدگاه تولید، سادگی عملیات یکی دیگر از عواملی است چاپ دیجیتال را محبوب ساخته است. در آینده، پیدا کردن اپراتورهای افست سختتر و سختتر خواهد شد، برای اینکه آنها را متقاعد می کند که امنیت شغلی طولانی مدت دارند. برخی از فرآیندهای چاپ دیجیتال نیز یک جنبهی دوستانه تری با محیط زیست را ارائه می دهند.
با این حال، همیلتون و InfoTrends نیز افست را بطور کامل در حال نابودی نمی بینند.
او می گوید: "افست از نظر حجم کلی صفحات کاهش خواهد داشت، اما از بین نمی رود." "توانایی افست در تولید مقدار زیاد اسناد بسیار مقرون بصرفه بوده و برای بسیاری از برنامههای چاپ موثر خواهد بود."
در کتاب اخیر ما، دکتر وب و من گفته ایم: "دوران افست تمام شده است .چرا که تقاضا برای بخشی از چاپ وجود داردکه سرعت بخشیدن به تغییرات ، هدفمندی، شخصیسازی، برنامه های کاربردی و ... ر بتواند پوشش دهد واین در افست بسیار ناممکن است . باز هم، این بدان معنا نیست که هیچ کس از چاپ افست استفاده نمی کند،بلکه به این معنی است که افست دیگر در جریان اصلی تکنولوژی چاپ نیست. در مورد این مسیر فکر کنید که افست دیگر تکنولوژی اصلی برای مدیا نیست و خود آن نیز دیگر جریان اصلی مدیا نیست. افست در حال تبدیل شدن به روندی است که چاپهای دیجیتال نمیتوانند آن را انجام دهند."
بنابراین سوال بزرگتر تنها این نیست که آینده ی افست چیست؟ بلکه به طور کلی آیندهی چاپ چیست؟! صنعت چاپ همانند افست از بین نخواهد رفت، اما بیشتر بجای نقش راهبردی، بیشتر نقش حمایتی را در جهان رسانه های متقابل بازی می کند.
"کریس بوندی"، مدیر RIT مرکز نوآوری رسانههای متقابل (CMIC) گفت: "چاپ به عنوان جزئی اساسی از ترکیب ارتباطات مصرفکنندگان و دانش کارگران، یک تعادل جدید بر پایه ی گنجاندن انواع جدید مدیا و کانالها به زندگی شخصی و حرفه ای انسانها ایجاد می کند ، ما به ندرت استفاده از یک مدیا را قطع می کنیم. ما به سادگی توازن استفاده و ترکیب مدیای جدید و قدیمی را در یک ترکیب جدید آشتی می دهیم.
هم اکنون تیراژ چاپ برای کوتاه مدت ثابت خواهد بود که نتایج حاصل از رکود اقتصادی است و موج اخیر تکنولوژیهای جدید با فرهنگ و حرفهی ما یکی شده است. یک موج از هم گسیخته از تکنولوژی های جدید و جذاب مانند تبلت ها، رسانههای اجتماعی، تلفنهای هوشمند و غیره در حال حاضر تبدیل شدن به جریان اصلی به عنوان یک راهکار است و ارائه دهندگان سرویس درمییابند که راههای موثر برای استفاده از تمام انواع مدیاها در هماهنگی با برنامه ریزی موثر و اجرا کارآمد است."
چاپ افست هنوز به گاراژ یا موزه سپرده نشده است .در واقع، چاپ افست در آینده ی قابل پیش بینی(چه 37 درصد چه حدود 40 درصد از بازار)، هنوز یک بخش قابل توجهی از چاپ است. همانطور که ما لترپرس را در قرن گذشته دیدیم، هیچ روندی همیشه باقی نمی ماند. این تنها راهی است که تکنولوژی تکامل مییابدو چه کسی میداند، شاید 30 یا 50 سال دیگر، سوال ما در مورد آینده چاپ دیجیتال باشد.