در سال 2008، یکبار دیگر از ایالت ماساچوست از طریق مسیر مس پیک رانندگی کردم و در یکی از ایستگاههای سوخت برای بنزین توقف کردم. موضوعی که مرا در این توقف خاص متعجب کرد، این بود که تمامی جایگاههای سوخت با یک نمایشگر مجهز شده بودند و .....
در سال 2008، یکبار دیگر از ایالت ماساچوست از طریق مسیر مس پیک رانندگی کردم و در یکی از ایستگاههای سوخت برای بنزین توقف کردم. موضوعی که مرا در این توقف خاص متعجب کرد، این بود که تمامی جایگاههای سوخت با یک نمایشگر مجهز شده بودند و شبکهی خاصی به نام Gas Station TV را نمایش میدادند که اغلب شامل تیترهای خبری و بخش هواشناسی محلی بود. من در راه مشغول طراحی کنفرانس بودم و موضوع در زمینهی افزایش تعداد شبکههای رسانهای برای صاحبان سهام جهت مخابره ی پیغامها بود. من به مدت چند سال در مورد شبکه ی رسانهای مجزا برای پمپ بنزینها صحبت میکردم اما در مورد نمایشگرهای کوچک LCD فکر میکردم که به فروشگاههای مخصوص فروش قهوه و نوشیدنی اشاره کند. اما یک نمایشگر تمام صفحهی دیجیتالی و تبلیغات مخصوص موتور سواران ایده ی جدیدی در آن زمان بود و فردای آنروز، زمانی که این ایده را در سخنرانی خود مطرح کردم، حضار نیز همانند من به فکر فرو رفتند.
بدین گونه تغییرات ایجاد شد.
امروزه، آن پمپ بنزینها دیگر شبکهی Gas Station TV را پخش نمیکنند و بجای آن تبلیغات دیجیتال (DDS) در تعداد زیادی از مکانهای دیگر پخش میشود که میتوانیم آنرا تحت عنوان بازار صنایع خاص درنظر بگیریم.
فراز و نشیب بازار صنایع خاص
سازمان آربیترون به مدت چندین سال بر روی نمایشگرهای ویدئویی کار میکند و تحقیقات آنها شامل تمامی انواع نمایشگرهای ویدئویی و تبلیغات دیجیتالی ( حتی شبکههای معمول تلویزیونی یا برنامههای تلویزیونی ماهوارهای ) میشود. هدف آنها ارزیابی تعداد بینندگانی است که نمایشگرهای دیجیتال در مناطق خاص را همانند ارزیابی آماری آنها مشاهده میکنند.
براساس دیدگاه سازمان آربیترون در سال 2013، گزارشهای ویدئویی دیجیتالی و بازار صنایع خاص (در زمینهی تعداد بینندگان) شامل موارد زیر میشود:
·رستورانها
·خواربار فروشیها
·بیمارستانها/مطب پزشکان
·خرده فروشیها
·پمپ بنزینها
·فروشگاهها
·مراکز تندرستی/باشگاههای بدنسازی
·فرودگاهها
·طبقهی همکف ساختمانهای تجاری
·آسانسور ساختمانهای تجاری
( یکی از آمارهای جالبی که مطالعه میکردم در مورد سازمان آربیترون بود، اما منبع اصلی آنرا پیدا نکردم که در زمینهی کاهش پنجاه درصدی زمان انتظار در مطب پزشکان بوسیلهی تبلیغات دیجیتال بود. این آمار زمانی تحقق مییابد که زمان انتظار را در حال نشستن و تماشای تبلیغات در نظر بگیریم، اما چنین موردی میتواند سبب حواس پرتی در زمان خواندن کتاب، چک کردن رسانههای اجتماعی و یا مطالعهی مجلات مردمی 8 ماه قبل شود).
ما در داستانهای مشابه مشاهده کردیم که بانکها و دیگر موسسات سرمایه گذاری همانند مراکز پیمانکار، بازارهایی قوی برای تبلیغات دیجیتال هستند. در موارد رسمی، تبلیغات دینامیک پشتیبان مواردی همانند انتظار در پشت خط تلفن است. و دستگاههای خودپرداز که یکی از قدیمیترین راههای تبلیغاتی کیوسکی در نظر گرفته میشود، تبلیغات و دیگر اطلاعات را در زمان انتظار مشتری برای تکمیل تراکنش در اختیار قرار میدهد.
مراکز کنفرانس، اطلاعات تعاملی دررویدادهای خاص و تبلیغات محلی شامل اطلاعات مهمی هستند که توسط تبلیغات دیجیتال در اختیار دیگران قرار میگیرد.
مراکز تحصیلی نه تنها تبلیغات دیجیتال در معرض نمایش قرار میدهند، بلکه برای تبلیغات و مخابرهی پیغامها در موارد اضطراری بسیار کارآمد هستند. پس از سانحهی تیراندازی در سال 2007، شرکت"تک ویرجینیا" شبکهای از تبلیغات دیجیتال را در محل نصب کرد که قصدش از اینکار فراهم آوری اطلاعات به موقع در موارد اضطراری بود.
ساختمان امپایر
ساختمان تبلیغات دیجیتال امپایر واقع در روچستر نیویورک توسط "وین دیداس" کارآزمودهای با 17 سال سابقه از شرکت کداک تاسیس شد که یکی از اهداف آنها ساخت یک روزهی تبلیغات تجاری دیجیتالی بود. پس از یک تبلیغ Infocomm، دیداس اظهار کرد: من به این تبلیغ به نوعی متفاوت نگاه کردم واین یک تبلیغ دیجیتالی است.
او در سال 2010 از کداک استعفاء داد و ساختمان تبلیغات دیجیتال امپایر را تاسیس نمود که یک شرکت تبلیغاتی دیجیتال بود. او کار خود را با قلم آغاز کرد و تبلیغی به نام Alma mater مربوط به موسسهی تکنولوژی روچستر (RIT) را انتشار داد که لیست غذای دیجیتال را در رستوران Brick City و سالنهای غذاخوری Student Alumni Union نصب نمود. از آن زمان به بعد، تبلیغات دیجیتال گسترش یافت و قوی شد و امپایر به بازار صنایع خاص همانند بانک، بیمارستان، خرده فروشی، شرکت و غیره داخل شد. او برای طبقهی همکف ساختمانهای روزنامهی Democrat & Chronicle واقع در روچستر و برای کیوسک کلوپ محلی Ridgmont و در پشت مدارس قدیمی این تشکیلات را نصب نمود و همچنین امپایر به انتشار اخبار جهانی برای جشن افتتاحیهی RIT Gene Polisseniکمک نمود. فعالیت دیجیتالی شامل یک ویدئوی دیواری است که به محوطهی روچستر و دیگر مناطق فضای باز در دیگر مناطق متصل است.
بدون توجه به این موضوع، کار وی براساس modus operandi میباشد.
دیداس اعلام کرد: هرچه بیشتر به نیازهای مصرف کنندگان توجه کنید، بهتر است. باید به یک نکته توجه شود، من در بانک مشغول بکار هستم. چرا این بانک متفاوت است؟ هدف آنها چیست؟ حضار چه کسانی هستند؟ چرا قصد جذب آن شخص را دارند؟ تنها مسالهی بازار صنایع خاص نیست بلکه درک صحیح از تجارت مشتریان است. تنها مسالهی برنامهی بانکداری نیست، بلکه برنامهی بانکداری برای دستیابی به مردم است. این موارد تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد.
بسیاری از مواقع تنها امکانات را به مشتریان نشان میدهد و بسیار خوب است زیرا مشتریان از امکانات اطلاعی ندارد. ساختمان دیجیتال امپایر دارای یک سالن اجتماعات در قسمت پارک Eastman Business میباشد که کمک بسیاری در فروش ابزار داشته است. دیداس اعلام کرد: زمانی که مشتریان داخل میشوند می بایست توجه آنها را در زمینهی فروش ابزاری جلب کنیم. آنها میتوانند مشاهده کنند و میتوان گفت که شما به این ابزار علاقهمند هستید، اما ببینید که چکار میکند. نمایشگاه کالا کمک بزرگی در این زمینه میکند.
ساختمان دیجیتال امپایر، مثالی برای مشتریان در دنیای واقعی توسط نمایش تبلیغی در مکان را فراهم میکند. دعوت به مسابقهی گلف محلی فرصتی برای این تبلیغ را فراهم میآورد. او افزود: من کیوسک را به منظور بازاریابی نصب کردم و کاملا ً مربوط به دعوت بود و این کیوسک از دفتر مدیر مجموعه نیز قابل مشاهده بود. او گفت که بسیار هیجان انگیز است و یکی میخواهد.
مکان، مکان، مکان
فروش تبلیغات دیجیتال بعنوان راه حلی برای بازار صنایع خاص نیاز به اطلاعات سری در زمینهی آن بازار خاص ندارد. اغلب تفاوتی با فروش انواع بازاریابی ارتباطات و یا تولید و خدمات ندارد و تنها نکتهی حائز اهمیت، درک از نیازهای مشتریان و اهداف آنها از تبلیغات است.
دیداس توصیه کرد: به جزئیات توجه کنید. جزئیات بیشتر به دسته بندی موکلان و مشتریان شما کمک میکند و باعث می شوند که آنها از کار شما راضی باشند.