English

واکنش شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران به یک گزارش + توضیح مهر

آرشیو خبر بازدید: 1581 کد مطلب: 893  

واکنش شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران به یک گزارش + توضیح مهر

خبرگزاری مهر
شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران (سهامی خاص) به گزارش مهر درباره بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته، واکنش نشان داد.
۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي ساعت 23:55

 پیرو درج گزارشی با عنوان «زیر پوست نمایشگاه چاپ و بسته بندی/ غرفه ۱۸۰ میلیونی تنها برای ۴ روز!» به تاریخ چهارشنبه ۱۰ دیماه، شرکت نمایشگاه صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران، با ارسال متنی به خبرگزاری مهر، به مطالب مندرج در این گزارش جواب داد که متن آن به شرح زیر است:

۱- در ابتدای این گزارش، خبرنگار محترم آن خبرگزاری تحت عنوان «وجه مشترک نمایشگاه چاپ با نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه» به نقد این نمایشگاه پرداخته و بدون دلیل و هیچ سند مکتوبی و برگرفته از تراوشات ذهنی اعلام کرده است که مجری برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه و نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته بندی هر دو، شرکت نمایشگاهی صنوف بوده است.

شرکت تخصصی نمایشگاهی صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران طبق اساسنامه به ثبت رسیده به طور تخصصی فقط در حوزه نمایشگاهی فعالیت حرفه‌ای دارد. سهامداران شرکت ۶۴ اتحادیه صنفی عضو اتاق هستند و طبق اساسنامه بر اساس تخصصی که دارند عضو انجمن برگزارکنندگان تخصصی نمایشگاه‌های ایران هم می‌باشند.

فارغ از اینکه نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه نیز به نوبه خود نقشی بی‌بدیل در تنظیم قیمت‌های بازار داشته و در صدد است از طریق حذف واسطه در دو زمان پرتراکم خرید مردم، مایحتاج عمومی را تامین نماید، باید متذکر شد که شرکت نمایشگاهی صنوف به هیچ وجه برگزارکننده نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه نیست و هرگز این اقدام صورت نگرفته است. حال آنکه نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی با حضور پررنگ اتحادیه‌های صنوف چاپخانه‌داران، لیتوگرافان، صحافان، صادرکنندگان صنعت چاپ و انجمن کارتن و ورق برگزار می‌گردد. به گونه‌ای که تمامی امور مربوط به نمایشگاه از طریق این مجموعه مشخص و خط مشی اعلام شده توسط مجری، به مرحله اجرا درمی‌آید. مع الاسف توهین و افترای صورت گرفته در این گزارش همراه با تشویش اذهان عمومی نشان از عدم آگاهی از عملکرد شرکت نمایشگاهی صنوف تهران دارد و خطاب کردن نمایشگاه بین‌المللی «بی‌صاحب»؟! در یک رسانه عمومی موجب تکدر خاطر اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی صنعت چاپ، بسته‌بندی و واحدهای وابسته شده است.

۲- در بخش دیگری از این گزارش آمده است که «چرا هیچ وزیری حاضر به قیچی کردن روبان افتتاحیه نمایشگاه چاپ نشد؟!». با اشاره‌ای گذرا به مسئله بازدید وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به همراه همتای تونسی خود، از این مسئله بسیار مهم که برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته بندی تهران رخ داده، گذشته و جالب‌تر آنکه حضور پربار نائب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی را بی‌اثر تلقی نموده است.

۳- آنچه مسلم است بخش قابل توجهی از مشکلات و موانع توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی در کشور به دست باکفایت نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی قابل رفع خواهد بود و چنین برخوردی با حضور شخصیت برجسته کشور حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی به دور از شان آن رسانه محترم و اهالی صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور است. در ضمن باید توجه داشت که تصمیم به حضور یا عدم حضور وزیران محترم وظیفه ذاتی شرکت مجری برگزاری نمایشگاه نیست و اگر اینگونه تلقی شود که عدم حضور وزیر به منزله پایین بودن شان نمایشگاه است، در این صورت هیچ نمایشگاهی واجد جایگاه نیست و باید بساط نمایشگاه را جمع کرد. در صورتی که فلسفه برگزاری نمایشگاه نشان دادن توانایی‌ها، ایجاد رقابت سالم و از همه مهم‌تر، نشان دادن نوآوری‌ها و انتقال تکنولوژی است که خوشبختانه هر ساله نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته به این مهم دست می‌یابد.

۴- در سطوح میانی این گزارش سوتیتری با عنوان «نمایشگاه بین‌المللی یا چین‌المللی؟» جلب توجه می‌کند. این بار نیز خبرنگار محترم بدون توجه و شاید بازدید کامل از نمایشگاه سعی در تخریب وجه بین‌المللی نمایشگاه داشته و تحلیل‌هایی خلاف واقع و به دور از انصاف را ارائه داده است. لازم به ذکر است که در بیست و یکمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران ۱۸۰۰ مترمربع در اختیار صنعتگران کشورهای خارجی قرار گرفته بود. با این اوصاف تنها ۴۰۰ متر مربع از این فضا در اختیار میهمانان چینی نمایشگاه بود، ۴۰۰ متر مربع دیگر در اختیار صنعت‌گران کشور همسایه ترکیه و الباقی فضا یعنی معادل ۱۰۰۰ متر مربع در اختیار کشورهای اروپایی و کانادا قرار داشت.

۵- اضافه بر آن با مشاهده میزان داد و ستد و ارتباط و تعامل فعالان صنعت چاپ و بسته بندی ایران با کشور چین مشاهده می‌شود که به دلایل مختلف فعالان این حوزه تمایل دارند تا ارتباط بیشتری با همتایان خود در کشور چین داشته باشند تا فعالان صنعت چاپ اروپا. این بدان معنا است که برگزارکنندگان نمایشگاه تمام اهتمام خود را به کار بسته‌اند تا مخاطبان اصلی نمایشگاه به حداکثر خواسته‌های خود در حد امکانات و فرصت‌های موجود دست یابند. با تمام اینها خبرنگار محترم خبرگزاری مهر حضور شرکت‌های چینی را به سُخره گرفته و نمایشگاه را چین‌المللی می‌خواند. این اقدام نشان از چه چیزی دارد؟ چه هدف یا اهدافی را در پس این حرکت پنهان دنبال می‌کنند؟ آیا این اقدام چیزی جز غرض‌ورزی و نشانه گرفتن تلاش بی‌وقفه فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی نیست؟

۶- سوتیتر دیگری در این گزارش با رویکردی منفی سرمایه‌گذاری یکی از بزرگترین واحدهای چاپ بسته‌بندی را مورد نقدی تخریبی قرار داده است. «۱۸۰ میلیون تومان هزینه تنها برای ۴ روز!» لازم به توضیح است که این اقدام نه تنها نقطه ضعف محسوب نمی‌شود، بلکه یکی از نقاط قوت نمایشگاه است. تاکید می‌گردد که علاوه بر چاپخانه آسان پک قزوین، تولیدکنندگان مطرح دیگری از قبیل کاغذ پارس، کاغذ اترک، پلیمر سپاهان و ... اقدام به غرفه سازی‌های وسیع نموده‌اند، که تلاش این همکاران موجب افتخار و مباهات برگزارکننده است.

۷- باز هم در گوشه‌ای دیگر از این گزارش آمده است «وقتی «انبار» محل دائمی پس از سالها قابل استفاده می‌شود!» این نکته هم از جمله موضوعاتی است که جای تامل بسیار دارد. بخش قابل توجهی از نمایشگاه‌های سال جاری در محل سالن‌های ۱۸، ۲۰ و ۲۲ برگزار شده است. به عنوان نمونه آخرین مورد مربوط به نمایشگاه صنعت خودرو است که هر سه سالن زیر بار نمایشگاهی بوده‌اند. در حال حاضر نیز این سالن‌ها در نمایشگاه لوازم خانگی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سالن‌هایی که از استانداردهای نمایشگاهی مناسبی نیز برخوردار هستند.

باورپذیر نیست که خبرنگاری، بدون در نظر گرفتن رسالت خبری، نسبت به انعکاس خبر خلاف واقع تجهیز انبار در عرض دو ساعت اقدام کرده باشد. به نظر می‌رسد هدفی در این فرآیند وجود داشته است. نکته تاسف آور اینجاست که معدودی از رسانه‌های عمومی علی‌رغم وظیفه ذاتی و رسالت اجتماعی مصرح در قانون، برخلاف مصالح عمومی کشور، منویات مقام معظم رهبری و تلاش‌های بی وقفه و شبانه‌روزی دست‌اندرکاران صنفی و صنعتی به بهانه‌های واهی و بدون در نظر گرفتن اخلاق حرفه‌ای اقدام به انعکاس اخباری خلاف واقع و به دور از حقیقت می‌نمایند. در ضمن برگزار کننده نمایشگاه پیگرد حقوقی این قضیه را حق خود می‌داند.

توضیحات مهر:

1- گزارش خبرگزاری مهر از بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته ناشی از تراوشات ذهنی (!) خبرنگار مهر نبوده و صرفاً بیان بخشی از دغدغه‌های جمعی از واحدهای شرکت کننده در این نمایشگاه بوده است. اساساً تلاش تمامی رسانه‌ها در واقع انعکاس همینگونه موارد به منظور اصلاح رویه‌ها و روندها و نیز پر کردن خلأهایی است که معمولاً بین برگزارکنندگان و مجریان رویدادها و شرکت‌کنندگان در آنها وجود دارد.

2- در جوابیه شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران، برگزارکنندگان نمایشگاه، نقد خبرگزاری مهر را به حضور نیافتن وزرای صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی، به خود گرفته‌اند این در حالی است که در گزارش مهر تلاش شده به دلایل کم‌اهمیت شمردن این رویداد بین‌المللی عرصه صنعت و فرهنگ از سوی متولیان آنها پرداخته شود و بدیهی است غیبت آنها در چنین رویدادی علیرغم دعوت‌های رسمی - آنگونه که یکی از اعضای ستاد اعلام کرده - خود یکی از معضلات حوزه چاپ و بسته‌بندی است.

بدیهی است حضور چند دقیقه‌ای وزیر صنعت، معدن و تجارت در یکی از روزهای پایانی نمایشگاه بدون اعلام نظری مشخص و روشن در خصوص صنعت چاپ و بسته‌بندی، خود مصداق دیگری از این مدعا است.

3- متاسفانه در این جوابیه به برخی دیگر از ضعف‌های ساختاری و مزمن نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی که در گزارش مهر به آنها پرداخته شده بود، پاسخی داده نشده است؛ علت برگزاری نمایشگاه «بین‌المللی» چاپ و بسته‌بندی در تعطیلات کریسمس، نبود منبع و مرجعی مشخص برای اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای نمایشگاه، علت دعوت نکردن رسانه‌ها برای پوشش مراسم افتتاحیه و همچنین سمینارها و پنل‌ها و دیگر برنامه‌های نمایشگاه و ... تنها بخشی از این موارد است.

4- جوابیه شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران  به این سوال که با گذشت ۲۱ دوره از برگزاری نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته، آیا برگزارکنندگان این رویداد بین‌المللی، قصد تغییر رویکرد در نحوه برگزاری این نمایشگاه و بهبود کیفیت در اجرای تمامی بخش‌ها و مراحل مختلف آن از جمله راه‌اندازی سایتی جامع و دارای یک بانک اطلاعاتی قوی از این نمایشگاه را دارند یا نه؟، پاسخی نمی‌دهد تا از این پس خبرنگاران نیز بتوانند «مستندتر» آن را مورد نقد و ارزیابی قرار دهند.

5- هیچ تلاشی از سوی خبرگزاری مهر برای «تخریب» نمایشگاه چاپ، بسته بندی و ماشین‌آلات وابسته صورت نگرفته و آنچه در گزارش آمده صرفاً مشاهدات خبرنگار مهر به عنوان نماینده افکار عمومی در این نمایشگاه و حاصل گفتگو با شرکت‌کنندگان در این رویداد بوده است. انتظار این بود که مجریان برگزاری نمایشگاه، نسبت به شنیدن آنچه از سوی اصناف شرکت‌کننده در نمایشگاه درباره نحوه برگزاری آن مطرح می‌شود، علاقمند باشند و با دانستن این موارد به رفع اشکالات احتمالی در مسیر اجرا بپردازند.


اخبار مرتبط با این خبر


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :