علی فاضلی در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی اظهار کرد: دستیابی به بازار هدف یقینا کار ما نیست چون سرمایه لازم را برای این کار نداریم اما این مشکل با تعامل اتاق اصناف با بنگاهها و تشکلها قابل حل است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ و بسته بندی ایران، علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران صبح شنبه (ششم دی ماه) در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی که در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران اظهار کرد: رشد و توسعه بنگاههای کوچک و متوسط در کشور ما، موجب توسعه کشور خواهد شد و در این رشد، اصناف هم نقش مهمی دارند. موضوع اول محور بازاریابی و فروش است که متاسفانه در این بخش نه تنها در حوزه خارجی بلکه در حوزه داخلی هم ضعیف عمل میکنیم.
وی ادامه داد: مساله دوم که باید به آن توجه داشته باشیم عدم شناسایی بازار هدف است که البته اتاق ایران برای این مساله برنامه دارد. اگر ما به سمتی حرکت نکنیم که در چشمانداز بیست ساله به عنوان برنامه برای کشور مطرح شده است، یقینا به اهداف اصلیمان دست پیدا نمیکنیم. دستیابی به بازار هدف یقینا کار ما نیست چون سرمایه لازم را برای این کار نداریم اما این مشکل با تعامل اتاق اصناف با بنگاهها و تشکلها قابل حل است.
فاضلی با اشاره به عدم توجه به مشتری گفت: بیتوجهی به ایجاد برند، مشکل اقتصاد ماست. عدم توجه به مشتری محوری دیگر مشکل ماست و مساله آخر نداشتن مزیت رقابتی در تولید کالا است که عرصه را بر ما تنگ کرده و اگر قرار باشد با توجه به بسته لایحه ضد تورمی، به توسعه صادرات بیشتر فکر کنیم، یقینا چیزی که ابتدا مطرح خواهد شد، این است که چگونه این موانع را برطرف کنیم.
وی با طرح این سئوال که آیا حل همه این مسائل به بنگاههای کوچک ختم میشود یا دیگر بخشها هم باید کمک کنند؟ تاکید کرد: باید بپذیریم که صنعت چاپ ما در خاورمیانه از یک قدمت برخوردار است ولی من از اینکه این آمار را الان خدمتتان بگویم، خجالت میکشم ولی ناچارم بگویم که ما از سهم هزار میلیاردی بخش تجارت حوزه چاپ و بستهبندی، تقریبا سهمی نداریم اما سهم ما در بازار خاورمیانه هم زیر پنج درصد است، آن هم با این سرمایه عظیم و نیرومند انسانی که در اختیار ماست.
رییس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: این در حالی است که در ترکیه، 40 درصد از سهم صنعت چاپ را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است و حتی در کشوری مانند عربستان هم از ما بیشتر است.
فاضلی خطاب به اتحادیههای صنعت چاپ و بستهبندی، گفت: بیش از 90 درصد از مجموعه واحدهای چاپ و بستهبندی، چیزی در حدود یک تا 15 کارگر دارند. آیا به نظر شما از صنعت عظیمی مانند چاپ و بستهبندی، با این تفکر میتوان انتظار توسعه و رشد داشت و این فضا برای رشد فضای مناسبی است.
وی اضافه کرد: همچنین توسعه و تحقیقات پژوهشی در بخش اتحادیههای صنعت چاپ ما، جایگاه محکم و قرصی ندارد و واقعیت این است که ما از داشتههایمان درست استفاده نمیکنیم؛ نزدیک به 75 درصد از مالکیت بخش صنعت چاپ و بستهبندی در ایران خصوصی است و سهم تعاونیها کمتر از یک درصد است. ما به عنوان بنگاههای تولیدی کوچک نمیتوانیم در این صنعت رقابت کنیم، چرا که در تامین منابع پولی و مالی با مشکل مواجه هستیم.
رییس اتاق اصناف ایران خواستار انجام کارهای گروهی و جمعی در صنعت چاپ شد و گفت: کارهای انفرادی و جدا از هم، یکی از ایراداتی است که ما باید آن را برطرف کنیم. در زمینه سابقه کار هم در صنف قدیمی و کهن صنعت چاپ ما به سمتی میرویم که بیش از 60 درصد نیروها کمتر از پنج سال سابقه کار دارند، در حالی که حداقل سابقه کار باید 10 سال باشد؛ این یعنی ما کم کاری کردهایم.
وی ادامه داد: همه داشتههای کشور، همین بنگاههای صنفی و صنعتی است که بیش از 90 درصد بخش بازرگانی و داخلی را اداره میکنند. پس نمیتوان آنها را ندید چرا که تنها بخشی است که میتواند در ایجاد اشتغال در کشور نقش موثر و مفید ایفا کند.
رییس اتاق اصناف ایران خطاب به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص سید عباس صالحی که در این برنامه حضور داشت، گفت: آقای صالحی بپذیرید که شما در وزارتخانه خودتان، بزرگترین کاری که برای مجموعههای عرصه صنعت چاپ انجام میدهید، این است که آنها را به بانک معرفی میکنید برای دریافت تسهیلات. آیا این وظیفه یک وزارتخانه در قبال بنگاهها است؟ تسهیلات وزارت ارشاد را که به این صنعت دادهاید، بیان کنید که کجاست؟
فاضلی با بیان اینکه موجودیت صنعت چاپ و بستهبندی به نوعی به تاراج گذاشته شده است، گفت: چاپ نه صنعت است نه صنف و نه فرهنگ و حالا شده است شترمرغ! اینها مشکلاتی است که ما با آنها مواجهیم.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سالهای نه چندان دور مبنی بر جهش لزوم اقتصادی در کشور، گفت: رهبر بزرگوار انقلاب از هشت سال پیش میفرمودند که دشمن با جنگ نرم در مسائل اقتصادی دارد کار میکند، ولی ما کم کاری کردهایم. امروز ما میدانیم در چه شرایطی هستیم. دولت بداند که سه میلیون فعال حوزه اصناف در کنارش است ولی این دلیل نمیشود که ما مشکلاتمان را به گوش دولت نرسانیم.