عضو ستاد برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران گفت: با توجه به فضای زیاد نمایشگاه بین المللی تهران نیازی به تفکیک نمایشگاه چاپ و بسته بندی نداریم و این نمایشگاه ماندد گذشته به فعالیت های خودش ادامه خواهد داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ و بسته بندی ایران، نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی ماشینآلات چاپ، بستهبندی و صنایع وابسته، امروز ۱۵ آذرماه با حضور بهمن پورمند رییس اتحادیه چاپخانهداران تهران و جلیل غفاری رهبر رییس اتحادیه صحافان تهران و احمد ابوالحسنی رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران،در سالن اجتماعات اتاق اصناف تهران برگزار شد.
جلیل غفاری رهبر، رییس اتحادیه صحافان تهران در جواب سوال خبرنگار ایپینا در ارتباط با تفکیک نمایشگاه چاپ از بسته بندی اظهار کرد: دلیلی برای تفکیک نمایشگاه وجود ندارد زیرا کشورهای دیگر برای برگزاری یک نمایشگاه کلی با کمبود فضا مواجهه هستند در صورتی که ما چنین مشکلی نداریم و اگر یک تعامل خوب برقرار شود حتی می توانیم از کل سالن های نمایشگاه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات نمایشگاه چاپ این است که قسمتی از آن به تبلیغات اختصاص دارد و متولی آن بخش دیگری است و هماهنگی با آنها کمی مشکل است که اگر این مشکل نیز حل شود دیگر نیازی به تفکیک نمایشگاه نیست.
این مسوول صنفی اضافه کرد: از اردیبهشت ماه امسال رایزنیهایی را برای حضور شرکتهای خارجی انجام دادیم، اما این امر به خوبی محقق نشد به همین منظور سال آینده تاریخ نمایشگاه بینالمللی چاپ را جلوتر خواهیم انداخت ولی امسال تغییر زمان برپایی این نمایشگاه مقدور نیست.
عضو ستاد برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران در توضیح آمار نمایشگاه امسال گفت: این نمایشگاه از ۶ لغایت ۹ دی ماه سال جاری در محل نمایشگاههای دائمی تهران برگزار میشود و ما برای حضور پرشور شرکتکنندگان داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه به ۲ هزار شرکتکننده داخلی و خارجی دورنگار و ایمیل ارسال کردهایم و قرار است ۴۰۰ شرکت داخلی و ۱۳۰شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور داشته باشند.
رئیس اتحادیه صحافان تهران ادامه داد: بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی چاپ در حوزه فضای داخلی در ۷۰۰ غرفه و متراژ ریالی نیز آن ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر و متراژ عرضی حدود ۱۵۰۰ متر خواهد بود که در این بخش کشورهایی نظیر ترکیه، چین، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سوئد، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، فرانسه و نمایندگان داخلی شرکتها، حضور خواهند داشت.
وی افزود: نسبت به سال گذشته در بخش ریالی ۱۵ درصد افزایش و در بخش ارزی نیز با ۸۰ درصد افزایش مواجه بودهایم، اما درباره بخش خارجی باید گفت چون نمایشگاه با سال نو میلادی همزمان شده است و به دلیل تحریمها حوالههای پول با مشکلاتی مواجه میشود، همه شرکتهای خارجی نتواستند در نمایشگاه چاپ و بستهبندی و ماشینآلات شرکت کنند. همچنین قرار بود یک شرکت امریکایی به طور مستقیم در این نمایشگاه شرکت کند اما نمایندهاش به بیستویکمین نمایشگاه چاپ میآید.
حمایت نشدن از چاپ مشکل دیروز و امروز نیست
در ادامه احمد ابوالحسنی رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت های وزارت ارشاد از نمایشگاه چاپ و بسته بندی گفت: ما هنوز گرفتار این هستیم که چاپ و بستهبندی صنعت است یا فرهنگ؟ وقتی سالنها و غرفهها را سه روز پیش از شروع نمایشگاه تحویل میدهند و مدت زمان برگزاری نمایشگاه هم فقط چهار روز است هیچ انتظاری نمیتوان دانشت. همکاری مختصری را با دفتر امور چاپ داریم و این نهاد نماینده ای را در ستاد برگزاری نمایشگاه دارد اما حمایت های مالی صورت نمی گیرد و این موضوع مشکل دیروز و امروز نیست و سال ها است که ما با این مشکل روبه رو هستیم و همین موضوع باعث شده تا نتوانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم.
وی ادامه داد: برای تخصصی شدن نمایشگاه مانند سال های گذشته ، شرکت کنندگان موظف به پرداخت ورودی 3 هزار تومانی هستند اما شرکت کنندگان تخصصی می توانند برای حضور رایگان به اتحادیه ها مراجعه کنند تا برای آنها کارت صادر شود، همچنین نقاط مختلفی را در سرتاسر تهران تدارک دیدیم تا به ثبت نام تور نمایشگاه چاپ بپردازد تا افراد متخصص با ثبت نام در این تور ها بتوانند بازدید کامل و کم هزینه ای را از بیست و یکمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران داشته باشند.
این عضو ستاد برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران در توضیح برنامه های این نمایشگاه اظهار کرد: امسال برای نخستین بار تور نمایشگاهی را داریم و این به این معناست که ما برای آوردن مخاطب های تخصصی به نمایشگاه برنامه های ویژه ای داریم همچنین با دانشکده چاپ و دانشکده رنگ نیز هماهنگی های لازم انجام شده تا در نوبت های صبح نمایشگاه سمینارهای علمی و آموزشی مختلفی را برگزار کنیم.
ابوالحسنی در پاسخ سوال خبرنگار ایپینا در ارتباط با فعالیت های رسانه ای نمایشگاه گفت: روابط عمومی نمایشگاه امسال به صورت جدی فعالیت خواهد داشت تا خبرها به سرعت به رسانه ها منتقل شوند همچنین این امکان وجود دارد تا رسانه ها در صورت تمایل در مکانی تعریف شده حضور داشته باشند و خبرها را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار دهند.