English

کارشناس صنعت چاپ: استاندارد اجباری نیست و باید از سوی مشتری درخواست شود

آرشیو خبر بازدید: 1209 کد مطلب: 595  
به بهانه روز استاندارد مطرح شد:

کارشناس صنعت چاپ: استاندارد اجباری نیست و باید از سوی مشتری درخواست شود

ایپینا
دکتر محمود مصدقی راد، کارشناس صنعت چاپ گفت: داشتن استانداردهای جهانی برای هیچ واحد چاپی ضروری نیست و کسی نمی‌تواند واحدی را به داشتن آن مجبور کند، اما این نیاز می‌تواند از سوی مشتری درخواست شود.
۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر ساعت 11:41

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ ایران، شايد بارها شنيده ايد كه اين وسيله استاندارد است يا فلان وسيله استاندارد نبود و اتفاق بدي افتاد، اما شاید هيچوقت فكر نكرده‌ايد كه دقیقا استاندارد يعني چه ؟ استاندارد يعني نظم و قانون . به طور کلی هر كاري كه طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد، مي‌گويند طبق استاندارد است و نشان استاندارد دريافت مي‌كند.

 14 اکتبر، روز جهانی استاندارد بهانه ای شد تا به سراغ محمود مصدقی راد، کارشناس صنعت چاپ برویم و نظر وی را درباره استاندارهای صنعت چاپ جویا شویم.

مصدقی راد درباره وضعیت استاندارد در صنعت چاپ اظهار کرد: به طور کلی هیچ استانداردی در صنعت چاپ ایران تعریف نشده است تا واحدهای صنفی طبق آن موارد عمل کنند، البته این نکته را باید یادآورم شوم که رعایت استاندارد یک امر اجباری و حکومتی نیست و تنها می‌تواند به دلیل تقاضای مشتری رعایت شود.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی شرکت‌هایی وجود دارند که برای برخی از موارد چاپی استانداردهایی را تعریف کرده‌اند و در صورت درخواست واحدهای چاپی که شرایط لازم را دارند به آنها مدرک استاندارد می‌دهند.

این کارشناس صنعت چاپ با اشاره به نقش کم‌رنگ رعایت استاندارد در صنعت چاپ کشورمان گفت: شواهد نشان می‌دهد که در حال حاضر کسی به دنبال رعایت کردن استاندارد در صنعت چاپ نیست، اما اگر جایی مدرکش را بدهد کسی بدش نمی‌آید که مدرک آن را داشته باشد، اما در صورتی است که نیاز به رعایت موارد خاصی نباشد و صرفا مدرک بدهند.

وی ادامه داد: همه به خاطر داریم که چند سال پیش در تبلیغات تلویزیونی داشتن نشان استاندارد باعث افتخار صنوف مختلف بود و برای گرفتن آن تلاش می‌کردند، اما به دلیل عدم درخواست مشتری این امر امروز چندان مورد توجه نیست، زیرا درحال حاضر ارزان بودن محصول حرف نخست را می‌زند.

مصدقی راد عدم توجه به استانداردهای جهانی را یکی از موانع سد راه رسیدن به کیفیت مطلوب محصولات دانست و اظهار کرد: به دلیل عدم درک اهمیت‌های داشتن استاندارد کسی به دنبال گرفتن آن نیست و حتی به جرات می‌توان گفت که خیلی از  واحدهای چاپی از آن فراری هستند، چراکه رعایت کردن فرآیندهای استاندارد بسیار سخت است و در بازار امروز به صرفه نیست.

وی افزود: سال‌های سال است که در بحث مدیریت رنگ فعالیت می‌کنم و این مساله را به خوبی درک کرده‌ام که هیچ واحد چاپی به دنبال رعایت کیفیت نیست، در نتیجه این مشتریان چاپی هستند که برای افزایش کیفیت کالای مصرفی و درآمد بالا باید کالایی با استانداردهای لازم را از تولیدکننده درخواست کنند که اکنون این اتفاق رخ نمی‌دهد.

این کارشناس چاپ در پایان گفت: متاسفانه در حال حاضر چاپخانه‌هایی که محصولات آنها از کیفیت پایین تری برخوردار است، درآمد بیشتری دارند، زیرا کسی به دنبال کیفیت نیست اما با تمام این اتفاقات امیدوارم که این فضا در سال‌های آینده تغییر کند.


اخبار مرتبط با این خبر


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :