English

نداشتن استراتژی در صنعت چاپ

آرشیو خبر بازدید: 1948 کد مطلب: 594  

نداشتن استراتژی در صنعت چاپ

روزنامه تفاهم/قربانعلی تنگ شیر- مدرس دانشگاه
با توجه به اهمیت صنعت چاپ در دنیای امروز صنعت چاپ پایه و اساس توسعه فرهنگی و اقتصادی است و تاثیر آن در پیشرفت کشور و نقش آن در تولید بر کسی پوشیده نیست به همین دلیل باید به عنوان یکی از محورهای توسعه مورد توجه قرار گیرد و اگر فاصله ای با سطح اول دنیا داریم باید جبران شود .
۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر ساعت 08:20

 با توجه به اهمیت صنعت چاپ در دنیای امروز صنعت چاپ پایه و اساس توسعه فرهنگی و اقتصادی است و تاثیر آن در پیشرفت کشور و نقش آن در تولید بر کسی  پوشیده نیست به همین دلیل باید به عنوان یکی از محورهای توسعه مورد توجه قرار گیرد و اگر فاصله ای با سطح اول دنیا داریم باید جبران شود .
تعدد مدیریت معلوم نیست که متولی صنعت چاپ درکشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است یا وزارت صنعت ، معدن و تجارت ؟
راه اندازی شهرک‌های چاپ که سال‌هاست عملی نشده از دیگر مشکلات نداشتن استراتژی صنعت چاپ است . در این صنعت آمار هیچ نقشی ندارد . یعنی هیچ آمار درست و مستندی در این صنعت وجود ندارد . یکی از مشکلات مهم دیگر این صنعت تکه تکه شدن آن است به نام اتحادیه‌ها ، انجمن‌های متعدد و متفاوت ، تصویر بدی از خود به‌جا گذاشتند . اینها باعث شدند وحدت سیاست ، وحدت فکر و عمل از میان برود و صنعت بطور کلی فاقد یک برنامه منسجم  و یکپارچه است و هر کس حرف خودش را می‌زند . باید به وحدت صنعت چاپ توجه کرد . اگر بتوانیم بین گرافیک‌،لیتو گرافی ، چاپ و بسته‌بندی ایجاد هماهنگی کنیم ، باعث پیشرفت می‌شود در حالی که چاپ جداست ، کاغذ جداست . بسته‌بندی و لیتوگرافی  اینها همه به صنعت ضربه می‌زند.

در ایران صنعت چاپ در رده 29 صنایع  قرار دارد . در حالی‌که در کشور‌هایی مثل آلمان‌، ژاپن و دیگر کشور ها زیر 10 است. باید همه اتحادیه‌ها و چاپخانه‌ها و سایر مراکز مرتبط با هم باشند واز امکانات همه استفاده کنند. چرخ چاپخانه‌ها نمی‌چرخد و این در حالی است که بخش و سیعی از کارهای فرهنگی و تبلیغات و بسته‌بندی‌ها به دوش همین چاپ‌کاران است . چاپخانه‌داران روز به روز با قدرت خرید کمتر و ماشین‌آلات فرسوده‌تر باید خود را برای پاسخ گویی به سفارشات کم در آمد سر پا نگه دارند و با چاپخانه دیگر رقابت کنند .

گرانی  مواد اولیه از جمله کاغذ، مرکب ، زینک،  فیلم که از دو  سال  پیش شروع شده است نیز از دیگر مشکلات صنعت چاپ است. در این کار زینک از کاغذ مهم تر است .  30 در صد کاغذ مصرفی ما در داخل کشور تولید می‌شود و بقیه وارد می‌شود و این دلیل نداشتن استراتژی در این صنعت است و حتی  یک برگ زینک نمی‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم .
بازسازی صنعت چاپ بدون آموزش امکان پذیر نیست. 

موارد پیشنهادی برای ارتقاء این صنعت :1- توسعه همه جانبه صنعت چاپ 2- آموزش نیروی انسانی 3- ایجاد زیر ساخت‌های لازم 4- بازسازی و نوسازی صنایع چاپ  5- فعالیت‌های بیشتر برای حضور در بازارهای جهانی 6- تامین مواد اولیه و مورد نیاز 7- کاهش تعرفه‌های گمرکی 8- رفع موانع بانکی 9- یک عزم ملی برای احیاء صنعت چاپ 10- ایجاد فضای رقابتی و اصلاحات قانونی.

 

باید با اطلاعات  درست و شفاف اهمیت صنعت چاپ را به مردم و مسئولین اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی کرد .


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 نداشتن استراتژی در صنعت چاپ ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :