English

معرفی عوامل تعیین کننده در راهبردهای توسعه زنحیرهٔ ارزش کتاب

آرشیو خبر بازدید: 512 کد مطلب: 5918  

معرفی عوامل تعیین کننده در راهبردهای توسعه زنحیرهٔ ارزش کتاب

باکتاب آنلاین به نقل از bookbusinessmag
از آنجا که به سال جدید نزدیک می‌شویم، لازم است نگاهی بیاندازیم به بازار و صنعت نشر و مروری داشته باشیم از فرصت‌ها و احتمالات پیش رو.
۱۳۹۹ جمعه ۸ اسفند ساعت 22:20

 

در سال کذشته، تغییرات بسیاری را در صنایع مختلف شاهد بودیم. گزارش مرکز اقتصادی تاکید می‌کند که گرچه در دنیای پس از کرونا جهانی‌شدن کمرنگ می‌شود اما این به معنی خاموشی روند مذکور نیست. پیش‌بینی پژوهشگران در این گزارش این است که تولیدکنندگان با نزدیک کردن زنجیره تولید به بازارهای هدف، تغییراتی در سبک قبلی خود اعمال کنند.

 

شاید بعد از مدت‌ها، این تغییر پارادایم قرار است بر صنعت نشر هم تاثیری بگذارد و تفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴/۳ میلیون تن مرکب و کوتینگ به ارزش ۱/۳۹ میلیارد دلار در سراسر جهان مصرف شد. پیش بینی می‌شد تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۶/۳ میلیون تن به ارزش ۷/۴۴ میلیارد دلار برسد که با انقلاب در صنعت کتاب‌های دیجیتال و همه‌گسری کرونا این اتفاق نیز رخ نداد. با این وجود، در همه بخش‌های صنعت چاپ، تقاضا برای ارایه سريع‌تر کار، کاهش هزينه انبارداری در زنجیر تولید و توزیع کالا و استفاده از فرایند شخصی‌سازی در حال افزایش است. همچنان می‌توان گفت از سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ ارزش بازار مرکب‌های دیجیتال ۳ برابر می‌شود.

 

 

در ادامه به معرفی ۵ راهبرد کلیدی می‌پردازیم که ناشرین و چاپخانه‌ها باید سنی در برنامه ریزی‌های خود به آن توجه کنند.

 

 

۱. صنعت خرده فروشی کتاب کاملاً تغییر کرده است و دیگر کتاب‌فروشی های بزرگ مراکز اصلی فروش نیستند. به نظر می‌رسد کتاب‌ها اکنون به صورت گسترده‌ای پراکنده شده‌اند و در فروشگاه‌های مختلف می‌توان آن‌ها را یافت. انقلاب فروش کتاب‌های الکترونیک هم که به نوبهٔ خود تغییر عظیم در فروش ایجاد کرده است.

 

 

۲. کاغذ و تهیه آن همچنان مسئله‌ است و فرایندی هزینه‌بر خواهد بود. به‌نظر می‌رسد در آینده هم تکنولوژی جدیدی برای حل این مشکل نخواهد بود و تنها می‌توان بر روی فروش‌های دیجیتال به عنوان راه حلی فکر کرد. اگرچه، چاپخانه‌ها باید میزان تولید را کاهش دهند و دیگر نباید انتظار داشت انبار‌ها را پر کنند، و باید تولید به میزانی کاهش پیدا کند که تنها شامل فروش‌های لازم شود.

 

 

۳. ناشرین و چاپخانه‌ها به سمتی باید بروند که در زمان صرفه‌حویی بیشتری داشته باشند و کتب را در سریع‌ترین زمان به دست فروشندگان برسانند. الان مسیر اصلی انتقال کتاب‌ها جاده‌ها هستند و مسیرهایی که با کامیون طی می‌شوند. در آینده، ناشرین باید به فکر ایجاد مسیرهای جدید و وسایل حمل و نقل دیگر نظیر قطارها و یا مسیرهای هوایی باشند. با توجه به اینکه تولیدات دیگر مازاد نخواهند بود و انبارها پر نخواهند بود، انتقال و حمل و نقل از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

 

۴. چاپ‌های افست نیاز به مهارت بیشتری از طرف اپراتور‌ها و طراحان خواهد داشت. اکنون با توجه به افزایش هزینه‌ها و کمبود نسبی منابع نیاز است که مدیران به گونه‌ای هزینه ها را مدیریت کنند و حداکثر صرفه‌جویی در چاپ انجام شود. کار با چاپ‌های تک‌رنک، دو رنگ و یا چهار رنگ نیاز به مهارتی دارد که بتواند بهترین محصول نهایی را در اختیار بازار قرار دهد. همچنین در آینده، با اطمینان می‌توان گفت که صنعت چاپ و کاغذ با خلاقیت بیشتری باید همراه باشد، سایزها و شکل های حدید، طرح‌ های خلاقانه و مدل‌هایی که افراد به خواندن و خریدن ترغیب کند از اهمیت کلیدی برخوردار خواهد بود. همچنین، این مسئله خود نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت وب و دیجیتال هم اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

 

۵. به نظر می‌رسد تولیدکنندگان کتاب، چاپخانه‌ها و ناشران باید از نظر مکانی هم در مناطق مناسب‌تری قرار گیرند. با توجه به مسائلی که در مورد آن صحبت شد، هزینه ها و همچنین حمل‌‌ونقل جایگیری مکانی انتشارات باید متناسب با مشتریان بالقوه باشد.

 


اخبار مرتبط با این خبر


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :