English

چرا صنعت نشر باید برای بقایِ خود تغییر کند؟

آرشیو خبر بازدید: 107 کد مطلب: 5833  
مرگ روزنامه نگرانی و ژورنالیسم سنّتی

چرا صنعت نشر باید برای بقایِ خود تغییر کند؟

باکتاب آنلاین به نقل از هاف پست
بیش از نیمی از افرادی که وارد این صفحه شده‌اید، بعد از ۱۵ ثانیه این مقاله را ترک خواهد کرد! این تنها یک حدس نیست، بلکه دقیقا آمار است.
۱۳۹۹ شنبه ۲۷ دي ساعت 09:47

 

 اطلاعات گرفته شده از بیش از ۲ میلیون سایت مختلف خبری نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از افراد، بعد از ۱۵ ثانیه , صفحه‌ای که واردش شده‌اند را می‌بندند. قاعدتاً این آمار برای بسیاری از خبرنگاران و نویسندگان شوکه‌آور است، اما باید توجه داشت که درعصر اطلاعات، که اشخاص به خواندن متون کمتر از ۱۴۰ کلمه‌ای عادت دارند، نمی‌توان انتظار دیگری داشت.

 خبرنگاران،در چنین شرایطی دو راه حل پیش روی دارند:

۱. این فرض را بپذیرند که بیش از نیمی از بازدیدکنندگان یک صفحه، متن آن را نمی‌خوانند.

۲. محتوای خبر و یا مقاله را با سلیقهٔ بازدیدکنندگان مدرن تطبیق دهد.

برای درک بهتر این مسأله، مصاحبه‌ای داشتیم با دو نفر از کارآفرینان برتر : نویسنده یکی از پرفروشترین کتاب‌ها ، گری واینرچاک (Gary Vaynerchuk) و شال المرت (Shaul Olmert) مدیر انتشارات Playbuzz. در این مصاحبه، آیندهٔ صنعت نشر و راهکارهای اصلی بقای آن نیز مورد بحث قرار گرفتند.

 

در عصر اطلاعات، مهمترین تغییری که در صنعت نشر باید روی دهد که سمت و سوی آینده را مشخص کند چیزی نیست بجز : تعامل (engagement)

 

 

خبرنگاری همیشه کاری تک‌ وجهی بوده است، به‌گونه‌ای که یک نفر خبر را می‌نویسد و دیگری آن را می‌خواند. اما المرت خاطر نشان می‌کند که تکنولوژی در حال حاظر تفاوت بین محتوا و ارتباطات را کم‌رنگ کرده است. به‌عنوان مثال اکنون زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، اعلام های موبایل خود را چک می‌کنید، اعلام‌هایی که شامل پیام‌ها، اخبار، ایمیل‌ها و تماس‌های شماست. اکنون، به‌ گفته المرت، مخاطب به‌دنبال محتوایی است که با آن تعامل داشته باشد، و احساس کند با خواندن آن، در یک رابطهٔ  دوطرفه قرار می‌گیرد، دقیقا مانند آن هنگام که با فرد زنده ای ارتباط برقرار می‌کنند.

 

یک مثال خوب برای این نوع محتوا، استوری‌هایی هستند که سایت Playbuzz به سبک استوری‌های اسنپ‌چت و یا اینستاگرام کار می‌کند.  این سبک مقاله، تعامل زیادی با مخاطب دارد و در قالبی تعاملی با استفاده از نظرسنجی، کارت، مسابقه و… در کنار دیگر ویژگی‌های بصری در مدت زمان کم (کمتر از ۳ یا ۴ دقیقه) مخاطب را درگیر می‌کند.‌

 

 

دیگر نکته‌ای که باید در خاطر داشت این است که با توجه به مسائلی که ذکر شد، تعداد کلیک روی یک مقاله و یا بازدید از آن دیگر نباید ملاک باشد. زمانی که افراد چند ثانیه در یک صفحه صرف می‌کنند، تعداد زیاد بازدید از یک صفحه دیگر معنی‌دار نیست. این اشتباه خود باعث لطمه زدن به صنعت خبرنگاری و تولید محتوا می‌شود.

 

 

 در حقیقت زمانی که ارزش یک نویسنده با تعداد کلیک بر روی خبر سنجیده شود، می‌توان انتظار داشت که موضوعات پرداخته شده بیشتر کم کیفیت و پرطرفدار باشد، صرفاً جهت جذب مخاطب عام.

 

 

زمانه عوض شده است، و خبرنگاری هم باید خود را با این تغییرات وقف دهد. واینرچاک بر این عقیده است که : «همان اتفاقی که برای کتاب‌فروشی‌ها و سپس برای تاکسی‌ها افتاد، اکنون برای صنعت نشر در حال روی دادن است.»

 

 

همانطور که الان هتل‌های معروف هیلتون و ماریوت در حال رقابت با سایت‌هایی مثل Airbnb هستند، رسانه‌های بزرگ قدیمی هم باید با بسترهای نرم‌افزاری جدید مانند شبکه‌های اجتماعی رقابت کنند، پلتفرم‌هایی که برای مخاطبین بسیار جذاب‌اند.

 

 

 

 

 

مترجم : نوید نصرالهی شهری

 


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 چرا صنعت نشر باید برای بقایِ خود تغییر کند؟ ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ دي


نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :