علیرغم کشور ما در کشورهای دیگر استانداردهایی برای کتابهای کودکان نابینا مدون شده که رعایت آنها الزامی است. این استاندارها نه تنها باعث علاقه کودکان نابینا به مطالعه میشود بلکه به رشد ذهنی و روحی کودکان و برداشت صحیح آنها از جهان خارج کمک شایانی میکند.
چاپ کتاب برای کودکان در همه دنیا و از جمله در ایران امری تخصصی محسوب میشود و نیاز به کارشناسی خاص خود را دارد. کتابهای بریل کودکان نه تنها از این امر مستثنی نیستند بلکه احتیاج به تخصصی افزونتر دارد. علیرغم کشور ما در کشورهای دیگر استانداردهایی برای کتابهای کودکان نابینا مدون شده که رعایت آنها الزامی است. این استاندارها نه تنها باعث علاقه کودکان نابینا به مطالعه میشود بلکه به رشد ذهنی و روحی کودکان و برداشت صحیح آنها از جهان خارج کمک شایانی میکند. وجود استانداردهاي لازم با توجه به نيازهاي رواني كودكان نابينا و همچنين هدفهاي آموزشي خط بريل در صنعت چاپ و نشر كتابهاي بريل امري ضروري ميباشد كه متأسفانه در كشور ما توجهي به آن مبذول نميگردد. يكي از استاندارهاي مهم كتابهاي بريل براي كودكان در كشورهاي ديگر وجود تصوير در آنهاست. اين تصاوير برجسته كتابها میبايست شامل جزييات فراوان نباشند و تنها مفهوم كلي از آن تصوير را به كودك انتقال دهند. همچنين اين تصاوير میبايست به اندازه بزرگتر يا كوچكتر از اندازه كف دست نباشند تا لمس و درك آنها به آساني ميسر گردد. تصاوير برجسته بيش از اينكه طراحي گرافيكي نياز داشته باشند به طراحي لمسي نياز دارند و اين بدين معني است كه میبايست در ساخت اين تصاوير از بافتهاي متنوع استفاده نمود. براي مثال تصوير گاو ميتواند خيلي هم شبيه به گاو نباشند يعني عيناً از روي تصوير گاو ساخته نشده باشد اما از جنس و يا بافتهاي مختلف در قسمت سر، بدنه و يا دم تشكيل شده باشد. همچنين آنچه مشخصه اصلي گاو است يعني شاخ گاو و دم دراز او است كه ميتواند معرف اصلي يك گاو باشد و پرداختن به ساير جزييات بيشتر سبب سردرگمي كودك خواهد شد. همچنين استفاده از بافتهاي طبيعي مانند چوب، پارچه، سنگ و يا حتي مو میتواند سبب شود تا كودك ارتباط بيشتري با تصوير برقرار نمايد.اينها مسائلي است كه نيازمند توجه فراوان ميباشد و اصولاً صنعت چاپ و نشر بريل ويژه كودكان نابينا بدون در نظر گرفتن ضرورت وجود تصاوير برجسته و همچنين رعايت استانداردهاي لازم جهت طراحي آنها بي معنا خواهد بود. خط بريل پرچم استقلال فرد با آسيب بينايي بوده و بي توجهي به شيوه هاي صحيح آموزش آن، آموزش به هنگام و همچنين كيفيت ابزار آموزش كه در واقع همان كتابهاي بريل میباشند ميتواند خطر روي آوردن افراد نابينا به استفاده از منابع صوتي را به دنبال داشته باشد و اين زمينه ناتواني در خواندن و نوشتن كه همان تعريف بيسوادي است را فراهم مینمايد. مسئله اي كه ميتواند در آينده تحصيلي و شغلي افراد با آسيب بينايي خلل جدي وارد كند.