با نزدیک شدن به زمان برگزاری ششمین دوره از نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی با "علیرضا ابوطالبی" مدیرعامل شرکت آریا سیستم پردازش در خصوص روند و رشد چاپ دیجیتال به گفتگو نشسته ایم.
ابتدا ضمن معرفی خودتان، در خصوص زمینه فعالیت شرکت توضیح دهید:
علیرضا ابوطالبی رییس مدیرعامل شرکت آریا سیستم پردازش هستم و 15 سال است که در حوزه چاپ فعالیت میکنم. موسسه ما تقریبا 6 سال است که فعالیت خود را در زمینه دستگاههای چاپ دیجیتال آغاز کرده است. حوزه کاری ما در این شرکت در رابطه با فروش و خدمات پس از فروش قطعات انواع دستگاههای دیجیتال از جمله برند کونیکا میکانیمو است که بیشتر روی این برند کار می کنیم ولیکن در کل فعالیت ما اختصاصا شامل دستگاههای رنگی است.
با توجه به حوزه فعالیتتان، چاپ دیجیتال در ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
متاسفانه در این چند سال شرایط اقتصادی کشور تغییراتی را باعث شد که صنعت چاپ را هم با نزول رو به رو کرد. البته در حوزه تبلیغات هم در دنیا شاهد هستیم به دلیل رشد روزافزون شبکههای اجتماعی، چاپ دیجیتال با افت رو به رو است. برای مثال در خصوص بحث تبلیغات، حدود 7 ماه است که در مجلات تخصصی درباره فعالیت شرکت اقدام کردیم ولیکن شاهد بازخورد قابل توجهی نبودیم در صورتی که شبکههای اجتماعی در این خصوص پاسخگوی بهتری در تبلیغات بودند و ما شاهد این موضوع بودیم. در مورد استفادههای دیگر از چاپ دیجیتال هم که باید گفت دامنه آن بسیار گسترده شده است ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی لازم از نوع کاربرد دستگاههای چاپ دیجیتال، متاسفانه کشور در پایینترین مرحله از دنیا قرار گرفته است. در حال حاضر مواردی که باعث استفاده از چاپ دیجیتال شده است مرقوم به صرفه بودن آن برای چاپ تیراژهای پایین و سرعت عمل و زمان کمی است که برای چاپ نیاز دارد، ضمن باید گفت در حال حاضر کیفیت چاپ دیجیتال به چاپ افست نزدیک شده است و به لحاظ کیفیت هم قابل تحسین است.
به نظر شما روند و رشد بازار چاپ دیجیتال در این سالها دستخوش چه تحولاتی بوده است؟
قطعا طی این چند سال، دنیا راه خود را به سمت پیشرفت ادامه داده است و فضای استفاده از چاپ دیجیتال را کاملا تغییر داده است. برای مثال یکی از کاربردهای چاپ دیجیتال که در کشورهای پیشرفته حتی دبی شاهد استفاده از آن هستیم، چاپ مش است که در تبلیغات کاربرد بسزایی دارد. مش متریالی است که با سوراخهای ریزی که روی خود دارد برای مصارف خاص استفاده میشود. در حال حاضر از نوع پشت چسبدار آن معمولا برای تبلیغات روی شیشهها استفاده میشود. استفاده از این متریال ضمن تبلیغات روی شیشهی ساختمانهای تجاری و زیباسازی، این امکان را میدهد که به طور کامل شیشه پوشیده نشود و دید از بین نرود و در عین حال که کار چاپی روی شیشه چسبانده میشود نور داخل را نیزحفظ میکند. با توجه به این مزایا این نوع چاپ پاسخگوی خوبی برای نیازهای بازار در تمامی صنایع است ولیکن با وجود دستگاهها و امکان استفاده از این تکنولوژی، از این نوع چاپ در ایران به دلیل عدم آگاهی استفاده نمیشود. در حال حاضر در کشورهای دیگر شاهد هستیم توسط چاپ دیجیتال کف ساختمانهای تجاری با استفاده از ونیل و استیکر کار تبلیغات انجام میشود که این موضوع خارج از کار چاپ دیجیتال نیست بلکه تنها قسمتی از دامنه کاربرد گسترده این چاپ است.
با توجه به فرمایشات شما و عدم آگاهی از کاربردهای بسیار زیاد چاپ دیجیتال، به نظر شما آیا انتشار نشریات تخصصی در این حوزه به پیشرفت روند چاپ دیجیتال کمک میکند و آیا اساسا میتواند برای حل این موضوع تاثیرگذار باشد؟
قطعا چاپ نشریات تخصصی تاثیر بسزایی دارد ولیکن زمانی این نشریات میتواند تاثیرگذار باشد که علاوه بر توزیع آن در تمام مراکز وشرکتهای مرتبط با این صنعت، امکان دسترسی شرکتها و مراکز و سازمانهای ذیربط هم باشد. با توجه به گسترده شدن موارد کاربردی چاپ دیجیتال برای ایجاد آگاهی از کاربردها و تکنولوژیهای روز دنیا این نشریه به دست کانونهای تبلیغاتی، دفاتر فنی و حتی مراکز دانشگاهی مرتبط از جمله هنر و معماری هم برسد.
به نظر شما اجرای توافق برجام تاثیری در بازار چاپ دیجیتال، به خصوص حضور برندهای بزرگ بینالمللی در ایران خواهد داشت؟
قطعا بی تاثیر نیست و به صورت غیر مستقیم در بازار چاپ دیجیتال هم تاثیرگذار خواهد بود. درست است که با وجود تحریمها شاهد واردات قطعات و دستگاههای دیجیتال بودیم ولی روش واردات و هزینههایی که برای آن داده میشد مهم و قابل تامل است. امیدواریم که با رفع تحریمها، شاهد بهبود شرایط اقتصادی در آینده نزدیک باشیم.
با توجه به حضور شما در ششمین نمایشگاه چاپ دیجیتال، انتظار شما از این دوره نمایشگاه چیست؟
این نمایشگاه یکی از نمایشگاههای تخصصی است که شرکت ما 4 دوره است که در آن شرکت میکند. در خصوص انتظار باید گفت بزرگترین توقع و انتظار شرکت کنندگان یک نمایشگاه جذب مخاطب است که این موضوع در ابتدا با تبلیغات گسترده امکانپذیر خواهد بود. متاسفانه در برگزاری این نمایشگاه تبلیغات بسیار ضعیف است و با توجه به تخصصی بودن آن که باید با تبلیغات گستردهتری توسط رسانه و صدا و سیما اطلاعرسانی شود، متاسفانه انجام نمیشود. ضمن اینکه با دسترسی برگزارکنندگان به بانک اطلاعاتی تبلیغات به راحتی امکانپذیر است.