English

در کوتاه مدت نباید انتظار چشمگیری از حوزه اقتصاد داشت

آرشیو خبر بازدید: 2731 کد مطلب: 2340  
مهرداد باقری:

در کوتاه مدت نباید انتظار چشمگیری از حوزه اقتصاد داشت

خبرگزاری ایپینا
در ادامه بررسی شرایط صنعت چاپ کشور در دوران پسابرجام و نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه دروپا، با "مهرداد باقری" مدیرفروش شرکت مگاپس به گفتگو نشسته‌ایم تا نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن ساعت 19:49

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر بازار و دوران پسابرجام، آینده بازار چاپ به ویژه ماشین‌آلات وابسته را در سال آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از آنجا که پرسش شما در مورد ارزیابی سال آینده است، باید عرض کنم که در دوران کوتاه مدت، که به نظر من متجاوز از یک سال به طول خواهد انجامید، نباید انتظار تحولات چشمگیر و سریع در  برگشت پذیری حوزه اقتصاد و صنعت را به شرایط سابق داشته باشیم، بلکه حرکت های آهسته ای را باید نظاره گر بود.

بازسازی زیرساخت ها در هر یک از حوزه های تاثیر پذیرفته از شرایط تحریم، نیازمند برنامه ریزی های دقیق و هدف گذاری های موثر در کنار تزریق سرمایه های ریالی وارزی می باشد. وقتی صحبت از سرمایه گذاری می کنیم، یعنی اینکه باید منابع مالی ریالی و ارزی و روش های مبادله آنها به سهولت وجود داشته باشد. به  عبارت دیگر، بانک ها باید ریال ارزان قیمت قابل عرضه جهت بازسازی صنایع و فعالیت ها داشته باشند وبتوانند با روش های منطقی این تسهیلات را اعطا کنند. از سوی دیگر در حوزه ارزی، هم باید منابع کافی و قابل ارایه ارزی وجود داشته باشد و هم به دور از هر گونه مسایل حاشیه ای، مبادلات بانکی بین المللی مانند گذشته قابل انجام باشد.

حاصل شدن و تثبیت چنین شرایطی، به نظر نمی رسد که خیلی زود هنگام باشد و زمان لازم دارد.

اما در مورد حوزه چاپ، آنچه که در سالهای رونق و رکود گذشته شاهد بودیم، دلیلی است بر اینکه چاپ علاوه بر آنکه هنوز به عنوان بخشی از صنعت پذیرفته نشده، وبا فرض صنعت بودنش هم در اولویت توجه و حمایت قرار ندارد.  حتی به اندازه ای  که به صنعت سینما توجه می شود، به این به  اصطلاح صنعت چاپ عنایتی صورت نمی گیرد و هنوز ارزش گذاری یک موضوع خدماتی را برای آن مد نظر قرار می دهند.

حوزه چاپ را می توان به طور کلی متاثر از تحولات دو حوزه دیگر دانست: فرهنگ و صنعت.

در حوزه فرهنگ، مراکز چاپ، حامی و مجری تولید کلیه امور نشر و محصولات فرهنگی با ماهیت اجتماعی، اقتصادی و . . . هستند که هر میزان استقبال و رونق در این بخش ها می تواند کمک به رونق مراکز چاپ کند. در این بخش و بر مبنای آنچه که نقل می شود، تقریبا می توان گفت که مراکز چاپ موجود برای پشتیبانی این بخش از امور نسبتا کافی هستند و کمبود خاصی احساس نمی شود، البته نباید اثرگذاری رسانه های الکترونیکی در کاهش امور چاپی را نیز نا دیده گرفت که این امر، یکی از عوامل کاهش کار مراکز چاپ و نشر بوده است.

اما در حوزه صنعت، روند تغییرات کیفی و کمی تولید در مراکز تولیدی و صنعتی، که برای عرضه محصولات خود نیاز به انواع بسته بندی داشته اند، در مواردی منجر به رویکردهای جدید در سرمایه گذاری در بخش هایی از چاپ و بسته بندی و در بخش هایی منجربه کاهش فعالیت آنها گردید که در صورت بروز هر گونه تحول مثبت اقتصادی در بخش صنعت، حتما اثرگذاری مستقیم در حوزه چاپ بوجود خواهد آمد، که انشاالله هرچه زوتر شاهد اینگونه نتایج باشیم.

پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که:

 - توسعه و ارتقای مثبت فعالیت های حوزه چاپ، هم در حوزه سرمایه گذاری و هم در حوزه گسترش خدمات،  وابستگی مستقیم به رشد امور در حوزه های فرهنگی و اقتصادی دارد.

 - هر گونه سرمایه گذاری با هدف تاسیس مراکز جدید یا توسعه مراکز فعلی، باید توجیه اقتصادی لازم را داشته باشد که به معنای تناسب منطقی در میزان سرمایه گذاری با درآمد ها خواهد بود.

تامین بخش اصلی سرمایه گذاری ها و مبادلات ارزی باید از سوی نظام بانکی انجام شود که در اینصورت نحوه همکاری آنها در تسریع شکل گیری و تحقق سرمایه گذاری ها بسیار مؤثر خواهد بود .

به این جهت اگر خوش بینانه نگاه کنیم، ابتدا باید اولویت های بازنگری در حوزه های صنعت و اقتصاد مشخص شده و بعد از آن، دست اندرکاران دولتی و صنفی جایگاه چاپ را در این اولویت ها به درستی تعیین کنند تا بتوان بر مبنای آن، انتظارات و قدم های بعدی را تنظیم کرد.

به نظر شما مهمترین عاملی که در سال‌های تحریم سبب عدم پیشرفت و توسعه در صنعت چاپ شد، چه بود؟

یکی از مهمترین عواملی که در سالهای گذشته سایه سنگینی بر حوزه چاپ انداخته بود و مانعی جدی در توسعه مراکز چاپ می گردید، تماماً عدم امکان واردات به جهت مقررات بین المللی نبود، بلکه علت عمده ای از آن، افزایش حدودا سه برابری نرخ ارز و روش های تامین ارز از سوی بانک ها بود که سهم بیشتری در این خصوص داشت و عملا برای خریداران،  هزینه ای تقریبا معادل ارز بازار آزاد را ایجاد می کرد و در معادلات درآمد و هزینه آنها، توجیه مثبتی را حاصل نمی کرد.

به همین جهت خریداران امید و اطمینانی برای سرمایه گذاری تجهیزات نو نداشتند و در کنار رویکرد به ماشین آلات دست دوم، همواره با نگرانی تغییرات نا مطلوب نرخ ارز در سرمایه گذاری هایشان را دنبال می کردند.

در کنار خوشبینی های فوق، تعیین تکلیف نرخ ارز نیز بسیار موثر خواهد بود تا بتواند رونق نسبی صنعت و تولید را در دوران کوتاه مدت بوجود آورد که در این دوره کوتاه بعد از برجام و با توجه به نرخ ارز رسمی در بودجه سال ۹۵، چنین دورنمایی هنوز حاصل نشده است.

اما ذکر این نکته نیز لازم است که در شرایط فعلی، امیدواری ها و اطمینان به سرمایه گذاری بیشتر شده که انشاالله در کناردسترسی های مناسب به سایر ابزارهای سرمایه گذاری، سرعت لازم نیز ایجاد شود. جمع بندی ما این است که حرکت آرامی در بخش های صنعت و تولید آغاز شده که بخشی از نتایج آن برای حوزه چاپ، بعد از نمایشگاه دروپا بهتر قابل تشخیص خواهد بود .

آیا تا کنون از سوی کمپانی‌هایی که نمایندگی آن‌ها را بر عهده دارید، بازخوردهای مثبتی مبنی بر گشایش در امور دریافت نموده‌اید؟

 کمپانی های طرف همکاری مگاپس، که اکثرا" ژاپنی بوده اند، در سالهای گذشته همواره همراهی کامل را با خریداران ایرانی داشته اند و موید عرض بنده، استمرار نصب ماشین آلات متعدد در همین سالهای اخیر توام با تحریم بوده که علیرغم فعالیت بسیار اندک سایر رقبا، مگاپس اقدامات موثر و گسترده ای را به انجام رسانده است.

اما دونکته دراین مدت وجود داشت که تا حدودی زمان و هزینه را اضافه می کرد. اول روش های پرداخت به کارخانه که متاثر از محدودیت های بسیار زیاد نظام بانکی بود، و دیگری موانع حمل مستقیم به کشور بود که در هر دوی این مواردنیز با تکیه به تجربه بیش از سه دهه فعالیت دربازرگانی و تجارت خارجی، و همکاری و درک متقابل کارخانه های سازنده و مشتریان گرامی، توانستیم اثرات آنها را تا بیشترین حد ممکن، که مورد قبول همه طرف ها باشد، کاهش دهیم و رضایت مشتریان خود را کسب نماییم.

اگرچه تا امروز هنوز خبری از رفع عملی دو مانع اشاره شده دریافت نکردیم( حداقل در حوزه هایی که به ما مربوط می شود)، اما یقیناً هم کارخانه ها و هم خریداران و هم ما، از بهبود شرایط برای همه فعالان خوشحال  خواهیم شد.

 

آیا در ترکیب هیات‌های خارجی که تا کنون به ایران سفر کرده‌اند، گروه‌های مرتبط با صنعت چاپ حضور داشته‌اند و یا با شما ارتباط برقرار نموده‌اند؟

دراین مدت ما با گروه هایی ملاقات داشته ایم که منجر به فعالیت های جدیدی هم شده و گزارش آن درفرصتهای  ناسب به آگاهی علاقه مندان خواهد رسید.

با توجه به در پیش بودن نمایشگاه دروپا، چه برنامه‌ای برای بازدیدکنندگان ایران تدارک دیده‌اید و اساسا چه تکنولوژی‌های جدیدی در این نمایشگاه عرضه خواهید کرد؟

همانند روال همیشگی، همه دست اندرکاران و علاقه مندان را به بازدید از آخرین دستاوردهای همه کمپانی های برترجهان که در نمایشگاه دروپا۲۰۱۶ حضور خواهند داشت، و نه فقط کمپانی کوموری و آنهایی که طرف همکاری  مگاپس هستند، دعوت می کنیم.

این فرصت،  یقینا تجربه ای گرانقدر را به همگان خواهد داد  که با اتکای به آن علاوه بر کسب شناخت بهتر، میتوانند برای سالهای آینده خود برنامه ریزی بهتری را داشته باشند.

درطول مدت برگزاری نمایشگاه، همکاران ما نسبت به ارایه و معرفی آخرین فن آوری ها و ماشین آلات عرضه شده توسط شرکای تجاری خود از جمله کمپانی کوموری ژاپن در بخش چاپ به بازدید کنندگان اقدام خواهند نمود و در صورت لزوم تدارک بازدید از برخی مراکز را هم صورت خواهند داد.

با توجه به اینکه محور اصلی فعالیت مگاپس عرضه ماشین های چاپ می باشد، به اطلاع می رساند که کمپانی کوموری در سالن 15 شماره D04 آخرین محصولات خود در حوزه ماشین ها ی ورقی افست –  ماشین های چاپ دیجیتال با بالاترین کیفیت، تجهیزات بعد از چاپ و راهکار های  نرم افزاری را در معرض بازدید عموم قرار خواهد داد.

در آخر چه توصیه‌ای مهمی  برای بازدیدکنندگان ایرانی قبل از شروع این نمایشگاه دارید تا سفری پر بار و مطلوبی داشته باشند؟

چند توصیه به بازدید کنندگان از نمایشگاه دارم که امیدوارم مفید باشد:

- باور داشته باشید که فعالیت های بسیار زیادی در صنعت چاپ جهان وجود دارد که هم در کشور ما مورد نیاز است و هم می تواند منجر به درآمدزایی خوب برای سرمایه گذاران شود، و چه بسا میزان سرمایه گذاری، تعداد نیروی انسانی مورد نیاز و فضای کاری آنها نیز کمتر باشد. فقط تکیه به خرید ماشین چاپ و تجهیزات جانبی اصلی آن نداشته باشید.

- قبل از عزیمت به نمایشگاه دروپا، حتما از بازار منطقه خود و کشور، شناخت بیشتر و بهتری کسب  و کمبودها و خلاء های چرخه تولید در حوزه چاپ را برای خود شناسایی کنید. برای این کار باید نیم نگاهی هم به مجموعه صنایع کشور داشته باشید و شناسایی کنید که محصولات آنها چگونه با چاپ ارتباط پیدا می کنند.

- سازندگانی که می توانند تجهیزات لازم برای رفع این کمبودها را تامین کنند از طریق شبکه های اطلاع رسانی جستجو و موقعیت آنها را در نمایشگاه  شناسایی کنید حتی اگر برایتان ممکن است، قبل از نمایشگاه با مدیران آنها مکاتبه کرده و قرار ملاقاتی را با آنها تنظیم کنید.

- برای حضور در نمایشگاه و گذراندن اوقات خود از قبل برنامه ریزی کنید تا فرصت ها را از دست ندهید. نمایشگاه آنقدر جذابیت دارد که در هر قدم که بر می دارید، توقفی هر چند کوتاه را برای شما ایجاد کرده و شما را از برنامه هایتان دور کند.

 -اولویت را برای تحقق برنامه هایتان بگذارید و بعد از آن به بازدید عمومی نمایشگاه بپردازید.

-تجزیه تحلیل اطلاعات دریافتی خود را به بعد از نمایشگاه موکول نکنید و پایان هر روز این کار را انجام دهید تا اگر به موضوع قابل توجهی برخورد کردید، در همان نمایشگاه بتوانید آن را پیگیری کنید.

-چنانچه جمع بندی هایتان منجر به انجام خرید شد، حتما در خصوص چگونگی تنظیم و امضای هر گونه قرارداد، با افرادی امین و آگاه مشورت نمایید.

نمایشگاه فرصتی است که خیلی سریع می گذرد و به این زودی تکرار نمی شود. از این فرصت بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشید. آرزومند موفقیت همه شما هستم.

 

 

 


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 در کوتاه مدت نباید انتظار چشمگیری از حوزه اقتصاد داشت ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :