Kevin Young، رئیس بستهبندی اجناس مصرفکننده در Mondi North America ، در گفت و گویی با نشریه Food & Beverage Packaging مطالب روشنگرانهای را در خصوص مزایایی که بستهبندی انعطافپذیر به طور یکسان در اختیار برندها و مصرفکنندگان قرار میدهد، گفته است.
بزرگترین مزیت بستهبندی انعطافپذیر را در چه میبینید؟
بستهبندی انعطافپذیر در خدمت نوآوریهای طراحی است که برای برندها و همچنین مشتریانی که کاربر نهایی هستند مزایایی به همراه دارد. عکسالعمل صنعت در قبال نیازهای افراد مسن را در نظر بگیرید که یکی از بخشهای جمعیتی است که بالاترین سرعت رشد را در آمریکای شمالی دارد. انجمن بازنشستگان آمریکا (AARP) به ما میگوید که تقریبا هر روزه ۸۰۰۰ نفر از کودکان نسل انفجار جمعیت بازنشسته میشوند، و این نرخ تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد یافت.
سازندگان بستههای انعطافپذیر پیشرفتهای طراحی که حمل و نقل، بازکردن و همچنین بستن مجدد بستهبندی را آسانتر میکنند، به این چالش جواب میدهند. مثلا، کیسههایی با درپوشهای فوق بزرگ به افراد مسن یک گیره ایمنتر میدهد که پیچاندن درپوش را راحت میکند. به همین شکل، کیسههایی در حال تولید هستند که محل بازکردن آنها با یک درز مشخص بوده و با کمی کشیدن باز شده و دوباره با کمی فشار بسته میشوند. بستههای انعطافپذیر با دستههای راحت نیازهای افراد مسن برای حمل راحتتر بستهها را برآورده میسازند. این پیشرفتهای طراحی هنگامی که افراد مسن انتخابهای خود برای خرید محصول را انجام میدهند، مزیتهایی برای محصولات غذایی، شخصی و خانگی در قفسههای فروشگاهها نصیب تولیدکنندگان میکنند.
پیشرفتهای طراحی به افراد مجرد و متاهلهای پرجنب و جوش هم کمک میکنند. مثلا، کیسههای انعطافپذیر غذای کودک، راهی مناسب و ایمنتر از قوطیهای معمولی هستند. والدین میتوانند به کودکان خردسال خود اجازه بدهند که کیسههای انعطافپذیر را در دست گرفته و تحت نظارت والدین غذا بخورند. کیسهها را میتوان به درپوشهای ضدخفگی مجهز کرد که هنگامی که کودک درپوش را در دهان میگذارد، اجازه عبور هوا را میدهند.
کیسههای تکی و قابل سیل مجدد برای جمعیت جوان و همچنین تمام بخشهایی که به ضایعات اهمیت میدهند، جذاب هستند
بستهبندی انعطافپذیر همچنین مزایای خاصی برای ارتقای برند و اطلاعات مصرفکننده دارد. میتوان آنها را با تصاویر زیبا از طریق رتروگراو یا چاپ فلکسوگرافیک جدید و باکیفیت روی تمامی شش گوشه چاپ کرد تا لوگوها و اطلاعات محصول، کوپنها و دستورالعملهای استفاده و هر پیام دلخواه دیگری را ارائه نمود.
بخش موادغذایی و نوشیدنی، فرصت خوبی برای برندها فراهم میکند تا از خلاقیتهای بستهبندی انعطافپذیر بهره ببرند. مثلا، انتظار میرود بازار موادغذایی مایع و نوشیدنی، از نوشیدنی الکلی گرفته تا غذای کودک، با نرخ ۱۰ تا ۱۵درصد در سال از بستههای سخت و نیمه سخت به بستههای انعطافپذیر گذار کنند.
چالشهای بستهبندی انعطافپذیر چه هستند و شرکتها چگونه میتوانند بر آنها غلبه کنند؟
یک چالش مربوط به شرکت ما در یک بازار جهانی است که نشاندهندهی فشار رقابتی مداوم است. شرکتهای بستهبندی هوشمند امروزه سعی دارند تا حد امکان هر تکه از ضایعات را از فرآیندهای خود را از طریق برنامه های نازکسازی حذف کنند، که فرآیندی است که به حفظ کارآیی ساخت، کیفیت و نوآوری محصول در سطوح بهینه کمک میکند.
چطور بستهبندی انعطافپذیر به شرکتها کمک میکند بستههای پایدار بسازند؟
بستهبندی انعطافپذیر قدرت قابلتوجهی به جنبش پایداری میدهد. این بستهها سبکتر بوده و سازماندهی آنها در جعبهها روی پالتها سادهتر از بستههای سخت و نیمه سخت است و نیاز به فضا در انبار و ترانزیت را کاهش میدهد. همچنین هزینههای حمل را کم کرده و میزان مواد لازم برای انبارکردن محصول را کاهش میدهد. ویژگیهای جدید فیلمهای محافظ به برندها کمک میکنند به عمر قفسهای طولانیتری، به ویژه برای محصولات غذایی دست یابند که ضایعات را کاهش میدهند.
بستههای انعطافپذیر ۱۸ درصد کل بازار بستهبندی ۱۴۵میلیارد دلاری آمریکا را تشکیل میدهند.
۶۶ درصد مصرفکنندگان پروتئین پودر پروتئین را خارج از منزل مینوشند.
در سال ۲۰۱۳ صنعت بستهبندی انعطافپذیر آمریکا با رشد ۸/۲ درصدی به ۲/۲۷ میلیارد دلار در فروش سالانه رسید.
تفکیک بازار کاربر نهایی بستهبندی انعطافپذیر
محصولات غذایی فروشگاه ها ۴۹ درصد
محصولات غیرغذایی فروشگاهها ۱۲ درصد
محصولات مصرفکننده ۱۰ درصد
صنعتی ۱۱ درصد
دارویی و پزشکی ۸ درصد
محصولات غیرغذایی سازمانی ۷ درصد
محصولات غذایی سازمانی۵ درصد