فروشندگان بدون شبکه رسانه های اجتماعی به هدف خود نخواهند رسید.
ما در دنیای تغییرات زندگی می کنیم.
بنظر باورکردنی نیست اما ممکن است، اولین تماس تلفنی در انگلستان در سال 1985 صورت گرفت. امروز حتی در ذهن کسی نمی گنجد که فروشنده بدون تلفن همراه بتواند کار کند.
لینکدین از ماه می 2003 راه اندازی شده است. توییتر در مارس 2006 و گوگل پلاس از ژوئن 2011 شروع بکار کردند.
برای عده ی کثیری از فروشندگان، شبکه های اجتماعی مانند این سه شبکه ، به اندازه ی تلفن همراه مهم هستند. آنها بدون این شبکه ها به اهداف خود نخواهند رسید.
هم اکنون رسانه های اجتماعی یک کانال فروش زنده و پویا هستند.
در اینجا دلیل اینکه چرا فروشندگان باید رسانه های اجتماعی را بعنوان یک کانال فروش در آغوش کشند را توضیح خواهم داد.
آنها راهی برای ایجاد روابط عالی با مشتریان پیدا خواهند کرد. حتی قبل از آنکه تلفن را پاسخ دهند، فروشنده اینکه از چه دیدگاهی در مشتری علاقه ایجاد کرده است را درمی یابد. این بدین معناست که فروشندگان در موقعیتی قرار میگیرند که یک خط فروش قدرتمند را کنترل کنند. آنها به فرصت بزرگتری دست خواهند یافت که هم به هدفهای شخصی هم هدفهای فروش دست یابند.
فروشندگانی که از شبکه های اجتماعی غافل می شوند اغلب باید بسار سختتر کار کنند تا به آن کانال فروش دست یابند. آنها کنترل فرصتهای مشابه که مشتریان احتمالی جدید را پیدا کنند نخواهند داشت. همچنین باید برای ایجاد همان سطح از روابط با مشتریان بسیار سختتر کار کنند.
اینجا سه دلیل اهمیت رسانه های اجتماعی در فروش را بیان میکنم.
رسانه های اجتماعی راهی عالی برای پیدا کردن مشتریان احتمالی جدید است.
فروشندگان سنتی از دفتر راهنمای تلفن بعنوان مسیر اصلی خود برای تماس با مشتریان احتمالی استفاده میکردند. رسانه های اجتماعی راهی برای ارتباط برقرار کردن با تعداد بسیار زیادی از مشتریان احتمالی را ارائه می دهد.معمولا جزئیات بیشتر و راههای ارتباطی بیشتری را برای هر شخص پیش روی شما می گذارد.
بهترین آنها، این است که رسانه های اجتماعی این امکان را فراهم میکند که شما جستجوهای بسیار هدفمند انجام دهید. شما را دقیقا با آن دسته از مشتریان احتمالی که دقیقا بدنبال آن هستید ارتباط می دهد.
با این وجود، من افراد زیادی را میبینم که از رسانه های اجتماعی بعنوان پایگاه دادهی مشتریان استفاده میکنند نه چیزی بیشتر. این یک اشتباه جدی است چراکه چیزاهای بسیاری وجود دارد که از طریق رسانه های اجتماعی میتوان بدست آورد.
رسانه های اجتماعی باعث میشود که شما افراد را به خود مشغول کنید.
فروش سنتی به علاقه ی مردم و اینکه آنها زمان کافی برای پاسخ به تماسهای شما را داشته باشند متکی بود. اگر شما در زمان نامناسب با آنها تماس بگیرید، مشتری احتمالی شما آمادهی پاسخگویی به شما نخواهد بود. این به معنای این است که شما این فروش را از دست خواهید داد.
همانطور که در ادامه می بینید، رسانه های اجتماعی حول فروش دشوار نمی گردند. بلکه فرصتی برای ایجاد رابطه با مشتریان احتمالی را فراهم می آورد. میتوانید زمانی را برای شناخت یکدیگر صرف کنید. با اقدامی درست و بجا میتوانید مشتریان احتمالی را ترغیب کنید: کسی که به رویکرد فروش شما علاقه دارد.
طبیعتا، شما هنوز نیاز به یک مشتری احتمالی دارید که رویکرد نخستین شما را بپذیرد. در این قسمت نیز رسانه های اجتماعی مفید واقع می شوند؛
رسانه های اجتماعی راهی مناسب برای صحبت با مشتری احتمالی است.
بسیاری از افراد اینکه از طریق رسانه های اجتماعی با شما آشنا شوند را بیشتر از دیگر کانالها می پسندند. روزانه داستانهای زیادی مبنی بر اینکه فروشنده نمیتواند با مشتری احتمالی از طریق تلفن ارتباط برقرار کند را میشنوم. با این وجود همین مشتریان احتمالی خیلی سریع با رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار می کنند.
اغلب وقتی شما نمیتوانید از راههای دیگر با افراد ارتباط برقرار کنید، رسانه های اجتماعی مسیر جدیدی را برای شما باز می کند.
در اینجا مثالی از اینکه چگونه از طریق رسانه های اجتماعی توانستم یک فروش غافلگیرکننده داشته باشم را بیان میکنم:
من به تازگی با فردی از طریق توییتر ارتباط برقرار کردم. صادقانه بگویم، من واقعا فکر نمیکردم توانسته باشم با این شخص ارتباط برقرار کرده باشم. اما مشخص شد که او تمام عملکردهای من را مشتاقانه دنبال می کند. وی به آنچه در رسانه های اجتماعی میگفتم علاقهمند شده بود و خواستار پیداکردن فرصتهای بیشتری برای کار با من بود. هماکنون او یکی از مشتریان باارزش من شده است. من از طریق کمی فروش سنتی توانستم او را از یک مشتری احتمالی به یک مشتری تبدیل کنم. اقدامات بجا در رسانه های اجتماعی همه این کارها را برای من انجام داد. این یک فروش بسیار آسان بود.
اگر فروش در رسانه های اجتماعی به این آسانی است، ممکن است بعضی از شما این سوال را بپرسید:
آیا این بدین معناست که فروش سنتی منسوخ است؟
مهم است که بیاد داشته باشید رسانه های اجتماعی تنها یکی از ابزارهای فروش است. یک مسئله مهم این است که من شما را ترغیب میکنم که زمانی را صرف انجام این کار کنید. اما نباید بعوان تنها مسیر فروش در نظر گرفته شود. باید زمان مناسبی را برای برای پرورش مشتریان احتمالی گذاشت. اما لزوما تنها مسیر سریع فروش نخواهد بود.
همچنین متوجه میشوید که همه ی مشتریان احتمالی شما علاقه مند به رسانه های اجتماعی نیستند. پس باید از کانالهای مختلف فروش استفاده کنید تا به حداکثر موفقیت دست یابید.
اما، همانطور که جهان به تغییر ادامه می دهد، تعداد مشتریان احتمالی که با رسانههای اجتماعی ارتباط نداشته باشند کمتر و کمتر میشوند. رسانه های اجتماعی در دنیای فروش نقش بسیار مهمی را بازی می کنند.
به همین دلیل بسیار مهم است یاد بگیریم چگونه با استفادهی درست از رسانه های اجتماعی بتوانیم به فروش خوب دست یابیم.