پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ ایران
پنج استراتژی بازاریابی کتاب که نویسندگان و ناشران باید بدانند

پرواضح است که در عصر دیجیتال، توجه مخاطبین را جلب کردن کاری بس دشوار است، آن هم مخصوصاً در بلند مدت. فقط باید به یاد داشت که در دنیای امروز استراتژی استفاده شده در سال گذشته، هیچ‌گاه برای امسال کارآمد نخواهد بود و در حقیقت هیچ راه دائمی‌ای برای آن نمی‌توان یافت.

 

در مجموع، از نظر بازاریابی، دو نوع مخاطب در این صنعت نشر وجود دارد:

طرفداران فعلی : خوانندگانی که با نویسنده و یا ناشر آشنا و در ارتباط‌ هستد. این نوع مخاطبین هم باید بازاریابی شوند. به خاطر داشته باشید که نباید اجازه داده شود در جستجوی مخاطبین جدید، خوانندگان فعلی به فراموشی سپرده شوند.

خوانندگان جدید : مخاطبین که امید داریم خواننده یک کتاب باشند، اما هنوز آن را کشف نکرده‌اند. دسترسی به این افراد دشوار است.

در این مقاله به بررسی چند راه‌کار ساده که پاسخگویِ نیازها در زمان‌های مختلف بوده‌است، می‌پردازیم:

۱. تهیه مطالب و محتوای انحصاری، مختص اعضا

این نوع محتوا می‌تواند در صفحاتی تحت عنوان «فقط اعضا» در سایت ناشر/نویسنده قرار گیرد و از این طریق خبرنامه شما غنی‌تر می‌شود و مخاطبین شما هم نیز بهره‌مند خواهند گردید.

به عنوان مثال، در این صفحه می‌توانید یک سری از کتب موجود و مرتبط را به‌صورت دیجیتال و رایگان را در اختیار مخاطبین قرار دهید.

 

۲. تولید محتوای تعاملی و جذاب برای خبرنامه‌ها

 

قراردادن مطالب درست در خبرنامه از ضروریاتی است که نباید از آن غافل شد. خبرنامه می‌تواند ترکیبی از مطالب شخصی و حرفه‌ای باشد، به گونه‌ای که خواننده حس کند این نوع مطالب را جای دیگری نمی‌تواند بیاید و نیاز دارد خبرنامه را بخواند.

 

۳. استفاده و نمایش کتاب‌های چاپ شدهٔ پیشین در جهت بازاریابی و فروش کتب جدید

 

داشتن چهار و یا پنج کتاب در یک زمینه، مطمئناً می‌تواند مخاطبین را به خریدهای جدید در آن موضوع تشویق کند. شاید این تعداد برای نویسندگان جدید زیاد باشد، اما قاعدتاً باید دانست هرچه تعداد کتب یک نویسنده بیشتر باشد، فروش آن‌ها هم بیشتر خواهد شد. لیستی از کتب پیشین، خود پتانسیلی عظیم برای جذب مخاطب جدید است. یک راه استفاده از دیگر کتب، معمولا تخفیف‌هایی است که برای برخی از آثار در نظر گرفته می‌شود تا کتب جدید نویسنده نیز معرفی گردد.

معمولا، چند کتاب اول یک نویسنده به عنوان نمونه بصورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد تا آن‌ها را به خرید دیگر آثار تشویق کند. گاهی هم برای کتب پرفروش‌تر، همین کار اما با ارائه تخفیف‌های مختلف در دسترس مخاطبین قرار می‌گیرد. .

 

۴.  بخش های از کتاب را در دسترس عموم قرار دهید

 

یکی از کارهایی که می‌تواند تاثیر بسزایی در فروش و بازاریابی کتاب داشته باشد، به اشتراک گذاری بخش‌هایی از آن برای عموم است‌‌. این عمل، هم برای کتاب‌های پیشین یک نویسنده انجام می‌گیرد، هم برای کتابی که تازه نوشته شده است. خلاصه‌ای از کتاب می تواند به‌عنوان یک تبلیغ مؤثر در خبرنانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده شود. به خاطر داشته باشید، قدیمی‌ترین کتاب‌ها هنوز برای مخاطبین نا آشنا تازگی دارند و می‌توانند انگیزه خرید ایجاد کند.

 

 ۵. ایجاد رابطه‌های شخصی در گروه‌های متن‌خوانی

 

بهترین نوع تعامل، این روزها در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شود، مخصوصا در گروه‌هایی که مختص خواندن کتب و یا متون ایجاد شده‌اند. این گروه‌ها در بستر شبکه‌های مختلف اجتماعی می‌توانند شکل گیرند، جایی مانند فیسبوک. گاهی، نویسنده حتی می‌تواند از مخاطبین و اعضای گروه ایده بخواهد و در نوشتن کتب بعدی از آن‌ها کمک بگیرد.

 

مترجم: نوید نصرالهی شهری

 

منتشر شده توسط باکتاب آنلاین به نقل از اینساید در تاریخ ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ دي
کدخبر:5839منبع:باکتاب آنلاین به نقل از اینسایدتاریخ انتشار:۱۳۹۹ بيست و هشتم ديلینک خبر: http://www.baketabonline.ir/Pages/News-5839.aspx