پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ ایران
چاپ دیجیتال پاسخ خوبی برای نیازهای بازار است

با نزدیک شدن به برگزاری ششمین دوره از نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی با امیرحسین قاسمی، عضو هیأت مدیره اتحادیه لیتوگرافان به گفتگو نشسته‌ایم تا نظر ایشان را در خصوص روند و رشد بازار چاپ دیجیتال جویا شویم.

ابتدا ضمن معرفی خودتان، در خصوص زمینه فعالیت شرکت توضیح دهید:

امیرحسین قاسمی عضو هیأت مدیره اتحادیه لیتوگراف و رییس هیات مدیره گروه تبلیغاتی طلوع پردازش هستم. موسسه طلوع پردازش در سال 1380  در دو بخش مجزا تبلیغات و چاپ، فعالیت خود را آغاز کرد. البته پیش از تاسیس این شرکت، موسسه طلوع در سال 1349 در زمینه پیش از چاپ و لیتوگرافی سنتی توسط پدرم که سال‌ها به عنوان  رییس هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان، یکی از فعالین این صنعت محسوب می‌شد‌، تاسیس شده بود.

   

با توجه به حوزه فعالیت تان، چاپ دیجیتال در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حدودا اوایل سال 2000 بود که در واقع چاپ دیجیتال به عنوان یکی از شاخه‎های چاپ به صورت جدی مطرح شد. به جرات باید گفت ایران در آن سال‌ها در بحث آوردن فناوری و تکنولوژی در چاپ دیجیتال پیشگام بود و برای پیشرفت این حوزه جلوتر از کشورهای همسایه گام برمی‌داشت. در آن سال‌ها ایران نسبت به خاورمیانه در نصب‌ دستگاه‌های جدید جزء اولین کشورها محسوب می‌شد. اما متاسفانه در 10 سال اخیر با توجه به شرایط اقتصادی و نابودی تولید به طور کامل نه تنها هیچ پیشرفتی در عرصه چاپ دیجیتال رخ نداد، بلکه رو به نزول هم رفت.

 

به نظر شما روند و رشد بازار چاپ دیجیتال در این سال‌ها دستخوش چه تحولاتی بوده است؟

قطعا طی این چند سال، دنیا همچنان به حرکت خود به سمت پیشرفت ادامه داده است. از آنجا که در واقع منشا وجودی چاپ دیجیتال انعطاف‌پذیر بودن آن است و می‌تواند پاسخگوی خوبی برای نیازهای بازار در تمامی صنایع باشد، شاهد پیشرفت آن درصنایع و حوزه‌های فراتر از تبلیغات هستیم. در حال حاضر چاپ دیجیتال در صنعت نساجی، خودروسازی و دیگر حوزه‌ها کاربرد فراوانی داشته و به چاپ بنر و فلکس محدود نمی‌شود. البته چاپ دیجیتال همان‌طور که قبلا هم گفتم چاپ یک صنعت تکمیلی است و از خصوصیات چاپ دیجیتال هم به روز بودن و همراه بودن آن با تکنولوژی روز است و این هدف چاپ دیجیتال است که در عرصه‌های دیگر هم پا به عرصه بگذارد.

 

به نظر شما اجرای توافق برجام تاثیری در بازار چاپ دیجیتال، به خصوص حضور برندهای بزرگ بین‌المللی در ایران خواهد داشت؟

قطعا برجام و رفع تحریم‌ها، فرصتی برای بهبود شرایط اقتصادی به خصوص حضور برندهای بزرگ بین‌المللی خواهد بود. اما همان‌طور که اشاره کردم این صنعت وابسته به صنایع دیگر است و نیاز به یک عقبه دارد. اگر مشکلات و مسائل تولید حل شود، شاهد تاثیر آن بر این صنعت هم خواهیم بود.

 

با توجه به حضور شما در ششمین نمایشگاه چاپ دیجیتال، انتظار شما از این دوره نمایشگاه چیست؟

باید گفت برگزاری نمایشگاه‌ها خالی از ایراد نیستند و با توجه به استانداردهای موجود در برگزاری نمایشگاه‌ها در دنیا، به دلیل عدم امکان رعایت آن‌ها در ایران مشکلات و ایرادهایی وجود دارد. نمایشگاه چاپ دیجیتال با توجه به تخصصی بودن در برگزاری در کل نمایشگاه خوبی است.اما از آنجایی که چاپ دیجیتال در حال حاضر در شاخه‌های متعددی کاربرد دارد نباید به چاپ بنر محدود شود و باید با تدابیر بیشتر تلاش شود تا در این نمایشگاه شاهد نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید چاپ دیجیتال باشیم .

 

 

منتشر شده توسط خبرگزاری ایپینا در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ بهمن
کدخبر:2260منبع:خبرگزاری ایپیناتاریخ انتشار:۱۳۹۴ هفتم بهمنلینک خبر: http://www.baketabonline.ir/Pages/News-2260.aspx