English

دورنمای صنعت نشر تا سال ۲۰۲۵

آرشیو خبر بازدید: 1269 کد مطلب: 5932  

دورنمای صنعت نشر تا سال ۲۰۲۵

باکتاب آنلاین به نقل ازthebookseller
به نظر می‌رسد صنعت نشر با ظهور آمازون و دیگر ناشران به اوج خود رسیده و پیشرفت عظیمی کرده‌است. این در حالی است که همیشه در صنعت نشر و چاپ دیده‌ایم که توقف در یک حالت امکان‌پذیر نبوده است و تغییرات همیشه با سرعت بیش از پیش رخ می‌دهند. باید ایده‌ها و احتمالات جدید را در نظر بگیریم و از این طریق تخمین‌های دقیق‌تری دربارهٔ آینده این صنعت داشته باشیم. در این مقاله، پنج بیش‌بینی که احتمال رخ دادن‌شان تا سال ۲۰۲۵ بسیار زیاد است را مرور می‌کنیم.
۱۳۹۹ جمعه ۱۵ اسفند ساعت 11:26

 

۱. ناشران از کارکنان، نویسندگان و باشگاه مشتریان بسیار متنوعی برخوردار خواهند بود. به نظر می‌رسد مردم بیشترو بیشتر می‌خواهند خود را در کتاب‌ها بیابند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است،‌ تنها ۴ درصد کتاب‌های کودکان شامل شخصیت‌های کلیشه‌ای و نژادی‌اند. این نشان می‌دهد که شخصیت‌های انفرادی و منحصربفرد اهمیت بیشتری در آیندهٔ داستان‌ها خواهند داشت. همچنین،‌ اقلیت‌های نژادی و مذهبی هم طبق آمار بیشتر و بیشتر به این صنعت روی می‌آورند و این تنوع در تمام سطوح انتشارات دیده خواهد شد.

 

۲. مراکز انتشارات به مکان‌های خلوت‌تر و ارزان‌تر انتقال پیدا خواهد کرد. با توجه به افزایش هزینه‌های چاپ و کاغذ و همینطور دستمزدها می‌توان پیش‌بینی کرد که ناشران مراکز و ساختمان‌های اصلی‌شان را از شهرهای بزرگ خارج خواهند کرد. بسیاری از کارهای مربوط به نماینده‌ها، نویسندگان و ویراستاران به صورت آنلاین پیش خواهد رفت.

 

 

۳. ارتباط ناشرین با اشخاص فراتر از کتاب‌ها و صفحات خواهد بود. خوانندگان کتابها با هم از طریق شبکه‌های اجتماعی در ارتباط خواهند بود و این ارتباط با ناشرین بیشتر و بیشتر هم خواهد شد. برای مثال هم‌اکنون هشتگ bookstagram بیش از ۳۰ میلیون پست را شامل می‌شود و شبکه‌ٔ اجتماعی گود ریدز (goodreads) بیش از ۸۰ میلیون عضو دارد. در آینده، نویسندگان هم ارتباط بیشتری با خوانندگان کارشان خواهند داشت و از طریق ابزارهای الکترونیکی بخش زیادی از کارشان را ارائه خواهند داد.

 

 

 

 

 

۴. استفاده از کلان داده‌ها در انتخاب کتاب ، موضوع و نویسنده رایج خواهد شد. بسیاری از عادات کتاب‌خوانی مردم، موضوعات مورد علاقه‌شان، کتاب‌های مورد پسندشان و فروش‌های بیشتر داده‌هایی را شکل خواهند داد که در آینده راهنمای اصلی انتخاب گزینه‌های ناشر خواهند بود. این داده‌ها از سایت‌هایی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام جمع‌آوری می‌شود و پایه و اساس تصمیم‌گیری‌های مهمی را شکل خواهند داد، کاری که اکنون هم آمازون به نوعی در حال انجام آن است.

 

 

 

۵. در آینده‌ای نه‌چندان دور، انواع مختلفی از نشر دیده خواهد شد و ناشران می‌توانند کتاب‌ها را به صورت مختلف به فروش برسانند. هم‌اکنون می‌دانیم که تمایل مردم به خرید کالاهای دیجیتال بیشتر شده است و به‌نظر می‌رسد این مسأله در آینده هم ادامه خواهد یافت.  احتمالاً ناشران باید به فکر بسته‌های کوتاه صوتی و یا نوشتاری باشند که در طول ۱۰ تا ۳۰ دقیقه تمام شوند و مردم بتوانند حتی در عجله از آن بهره ببرند. همچنین، ناشرین باید به فکر منابع درآمدی جدیدی باشند و به احتمال زیاد تبلیغات و اسپانسرها در آینده نقش پررنگ‌ترین خواهند داشت. مدل‌های سرمایه‌گذاری فعلی که در آن ناشر قبل از فروش یک کتاب روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند و مبلغ را پیش از سودآوری پرداخت می‌کند، احتمالاً در آینده خیلی معمول نخواهد بود.

 

مسأله اصلی این است که سرعت تغییر در صنعت نشر نه‌تنها آرام‌تر نخواهد شد، بلکه به احتمال زیاد تغییرات غیر قابل پیش‌بینی در مسیر خواهد بود و این صنعت را دستخوش تغییرات عظیمی خواهد کرد.

 

 

مترجم: نوید نصرالهی شهری


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 دورنمای صنعت نشر تا سال ۲۰۲۵ ۱۳۹۹ جمعه ۱۵ اسفند


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :