طی گزارشی که اخیرا منتشر شده است پیش بینی شده که انقلاب صنعتی بعدی در حوزۀ مد و پارچه و صنایع وابسته به آن به وقوع خواهد پیوست.
پیشگام بودن پارچه های هوشمند
بر اساس فناوری سینتیفیکا (Cientifica) ظهور وسایل پوشیدنی که مجهز به پارچه های هوشمند هستند همچنان بدون وقفه رو به رشد بوده و این پتانسیل وجود دارد که ارزش صنعت مد و پارچه تا سال 2025، به رقم 130 تریلیون دلار برسد. با اضافه شدن فناوری هایی نظیر چاپ سه بعدی یا نانوفناوری، دنیای مد امروزه تغییرات بسیاری را تجربه کرده است و حتی به نظر می رسد که این مقدار از تغییرات کمتر از حد انتظار بوده است.
منسوجات هوشمند – طبقه بندی
در گذشته، ما گزارشهای متعددی در مورد پارچه های هوشمند ارائه نموده ایم مثلا زمانی که به معرفی کار لوران بوکر (Lauren Bowker) پرداختیم، کسی که جوهرهایی طراحی نموده که به شرایط محیطی و تغییرات بیومتریک پاسخ میدهند. یک نمونه از کارهای لوران بوکر، تی شرتی است که در تماس با آب آلوده رنگش تغییر کرده و با شرایط جدید مطابقت پیدا میکند. به طور خلاصه در مورد منسوجات هوشمند (یا پارچههای الکترونیکی و لباسهای هوشمند) میتوان گفت که: دنیای مد در آینده نزدیک توأم با احساس بوده و به محرکهای خارجی واکنش نشان خواهد داد که این محرکهای خارجی عبارتند از منابع انرژی گرمایی، الکتریکی یا مکانیکی که در اطراف ما وجود دارند. با این وجود گزارش سینتیفیکا در بر دارندۀ یک طبقهبندی دقیقتری از پارچه های هوشمند است. این منسوجات میتوانند مکان فعلی و جایی که قرار است به آنجا برویم را نشان دهند. این دلیل کافی است که شما را از این موضوع جدید مطلع نماییم.
این گزارش به متمایز ساختن سه نسل از فناوریهای به کار رفته در تولید پوشیدنیهای پارچهای پرداخته است:
1- نسل اول مربوط به آنهایی است که یک حسگر خارجی روی لباسها وصل می شد. برای مثال می توان به همکاری بین لویس (Levi’s) و گوگل (Google) برای بافته شدن چنین فناوری روی لباسها اشاره کرد.
2- تولیدات نسل دوم دارای حسگری در درون بافت لباسها بودند که لباسهای ورزشی با برند آتوس (Athos) از مهمترین شرکتهایی بود که به تولید این نسل از پوشاک روی آورده است.
3- در پوشش های نسل سوم، خود لباس نوعی حسگر است. در اینجا، فناوری و پارچه با هم ادغام شده اند. به این ترتیب میتوان گفت که پارچه همان فناوری است و یا بالعکس و این به نوع نگاه شما بستگی دارد.
بطور خلاصه میتوان گفت که پارچه های هوشمند از نوع نسل اول و دوم نوعی پوشاک به همراه فناوری الکترونیک هستند و این در حالی است که دستگاههای نسل سوم از مد بعنوان حسگر استفاده میکنند. بعنوان نمونه تی شرتی را در نظر بگیرید که رنگ آن قابل تغییر است. این نمونه خوبی است که میتوانید با توجه به آن ماهیت نسل سوم از پوشیدنیها را به دوستان خود توضیح دهید و این نسل از پوشیدنیها پتانسیل بالایی دارند که آینده را از آن خود کنند.
کدام بازارها سودمند هستند؟ حوزه هایی که رشد کلیدی دارند
گفته می شود که حوزههای ورزشی، بهداشت و سلامت حوزه هایی هستند که بازارهای بسیار مناسبی برای اقلام پوشیدنی مبتنی بر منسوجات میباشند. در بلند مدت این طور به نظر میرسد که منسوجات الکترونیکی پتانسیل بسیار بالایی دارند تا در حوزۀ پزشکی و پایش های بالینی بصورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال، محدودیتهای قانونی زیادی در این راستا وجود دارند. اما استخراج داده های بیومتریک یا فاکتورهای محیطی و بازخورد شرایط محیطی در غالب تغییر رنگ لباس، در واقعیت امکان پذیر بوده و استفادۀ گسترده از این فناوری فقط به کمی زمان نیاز دارد و طبق گزارش فعلی به نظر میرسد که پارچه و منسوجات هوشمند تا 6 سال آینده گوی سبقت را از دیگر تولیدات این حوزه خواهند ربود.
آیا میتوانید پوششی را تصور کنید که بتواند نشان دهندۀ احساسات شما بوده و یا وقتی که ضربان قلب شما بیش از حد بالا رفت، به شما هشدار بدهد؟ چرا؟ یا چرا نه؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!