تنقلات سالم بطور فزاینده در حال کسب محبوبیت عمومی هستند و طراحان بسته بندی باید خود را با شرایط و الزامات جدید سازگار نمایند. اگر از چهار رهنمود سادۀ زیر پیروی کنید، ساخت بسته بندی شیک و مدرن و در عین حال تمیز کار راحتی خواهد بود.
چند سالی است که رویکرد جامعه برای در پیش گرفتن سبک زندگی سالمتر رشد بیشتری یافته است. مردم به میزان فعالیت خود، اقداماتی که در جهت افزایش طول عمر انجام میدهند و البته تغذیۀ خود بسیار بیشتر از قبل اهمیت قائل میشوند. با اینکه هنوز عادت غذایی مردم بر پایۀ سه وعده در روز استوار است ولی هنگامی که در حال حرکت و مسافرت هستند، فرصت استفاده از تنقلات سالم را مغتنم میشمارند. از همین رو طراحان بسته بندی درصدد هستند تا با این شرایط و الزامات جدید همسو شوند. در مورد هر محصولی میتوان گفت که ظاهر بسته بندی محصول با شرایط خود محصول متناسب است. در مورد میان وعده های سالم، اطلاع و آگاهی مردم از شرایط و تعهدات اخلاقی به طور فزاینده در حال افزایش است. بر این اساس، آنها دنبال محصولاتی هستند که لیبل درستی داشته باشد، جملات ساده و واقعی روی آنها درج شود و اینکه مواد تشکیل دهنده، خلوص و اصالت آنها قابل تشخیص باشد. از این رو شرکتها نیاز دارند تا بصورت کاملا شفاف و علمی روند تولید محصول را روی بسته بندی آن درج نمایند.
اما این کار چگونه صورت می گیرد؟ طراحان می توانند برای ساخت بستهبندیهای مجابکننده از دستورالعملهای زیر پیروی نمایند.
رتبه بندی بسته بندی: پایه و اساس یک ظاهر رضایتبخش
اولا، طراحان نیاز دارند تا یک رتبه بندی درست و ساختاریافته از بسته بندی معرفی نمایند. این کار کمک میکند تا پیامی ساده رد و بدل شود که درک آن نیز راحت باشد. استفادۀ بیش از حد از ویژگیها و مزایای بیشمار میتواند جذب کننده باشد، با این حال بر خلاف اکثر سبک های بسته بندی پیشین، مردم امروزه بیشتر دنبال سادگی هستند.
اینکه چگونه یک بسته بندی بدرستی ساختاربندی شود و طوری ترتیب بندی شود که از لحاظ ظاهری مورد پسند باشد توسط دینامو (Dynamo) و روی کلوچههای ناتاشا (Natasha) صورت گرفت. روند طراحی آنها به گونه ای است که میتوان به سادگی نوع طراحی را به چهار مقولۀ اصلی تقسیم کرد: برند، محصول، مزایا و عطر و طعم. نام برند باید بارز و آشکار باشد اما نه بیش از حد. از سوی دیگر نام محصول را میتوان بزرگ و بیپروا روی محصول درج کرد. جدا از توصیفهای نوشتاری، درج تصاویر واقعی از محصول نیز میتواند راه مناسبی برای نشان دادن نمای واقعی از مواد غذایی باشد. هم برند و هم نام محصول میتواند با مشخصات اضافی نظیر اندازه، فونت و رنگ نوشتار همراه باشد. در نهایت، طعم و مزه هم باید روی بسته درج شود. ویژگیهای محصول نظیر گیاهی بودن یا نداشتن گلوتن نیز برای استفاده در تصویرسازی محصول بسیار مناسب است.
طراحان باید این سوالات را از خود بپرسند؟ آیا عناصر بطور یکپارچه تکمیل و اطلاع رسانی میشوند؟ آیا به راحتی میتوان فهمید که محصول داخل بسته چیست؟ اگر جواب این سوالات مثبت نباشد، احتمالا باید طراحی بسته را تغییر داد و اصلاح نمود.
ساده در جمله بندی و بی پروا در رنگ بندی
پس از ترکیب بندی هوشمندانه بسته بندی، طراحان باید یک متن مناسب برای روی بسته انتخاب کنند. در مورد طراحان بسته بندی تنقلات و میان وعده ها، استفاده از زبانی واضح و قابل درک راهی است تا آنهایی که وقت کمتری دارند و سرشان شلوغ است زمان زیادی برای خواندن متن روی بسته صرف نکنند. از این رو باید فقط اطلاعاتی روی بسته درج شود که به درد مصرفکننده بخورد. فروشگاههای میوۀ جائی (Gaea) فقط شش نکته روی محصولات خود درج میکند که این شش نکته دقیقا چیزهایی هستند که مصرف کننده نیاز دارد تا بداند.
انتخاب ترکیب رنگ نیز بسیار حائز اهمیت است. طراحی بسته بندی برای میان وعده های سالم به این معنا نیست که رنگها همه باید طبیعی یا خسته کننده باشند. نوشتار عجیب و غریب و رنگهای شاد و زنده میتوانند کمک کنند تا محصول شناخته شده تر و جذابتر شود. جدا از این، افراد جوان علاقمندند تا طعم های جدید و عجیب و غریب را تست کنند، چیزی که از ظاهر خلاقانه و غیراستاندارد بسته بتوان متوجه آن شد.
در نهایت، فرمت بسته بندی برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است. طراحان باید به ذهن بسپارند که میان وعده ها و تنقلات اساسا برای مصرف در حین حرکت تولید میشوند. بنابراین استفاده از بسته های قابل تنظیم راه بسیار مناسبی برای پاسخ دادن به نیازهای مصرف کنندگان است. این نوع فرمت بسته بندی به آنها این اجازه میدهد تا بدون اینکه خنکی مواد غذایی از بین برود آنها درون بسته گذاشته و بسته بندی کنند.