مصرف کنندگان با موجی از اطلاعات روبرو هستند و انتظار می رود که برندهای تجاری در توجه به مصرفکننده از یکدیگر سبقت بگیرند. مانند بسیاری از صنایع، صنعت چاپ نیز با درخواست های مشابهی از سوی مشتریان خود روبرو است.
روزگار رقابتهای یک طرفه به سر آمده است. و در حالیکه از راهکارهای چندرسانهای برای پاسخگویی صنعت چاپ به نیاز مشتریان استفاده میشود، این راهکارها هم چندان دوامی نخواهند داشت. در آینده تمرکزها روی چاپگرهایی خواهد بود که بتوانند هنرهای گرافیکی را در تمامی جوانب بکار بگیرند و صنعت چاپ را در عصر دیجیتال از نو تعریف نمایند.
وجود یک رقابت همه جانبه نشان دهندۀ وجود یک رویکرد یکپارچه در قبال ارائه خدمات به مشتری در میان شرکتهای رقیب در همه زمینهها است. اما حوزۀ رسانههای دیجیتال به سرعت در حال اشباع شدن است. با وجود تعداد زیاد فعالان بازاری که به راحتی با ایمیل و دادن آگهی اعلام وجود میکنند، حوزۀ چاپ میتواند به سرعت خود را مجددا احیاء نموده و سرپا شود.
شرکتهای چاپ کاملا واقفاند که باید از آخرین متدها و فناوریهای روز مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی بهره ببرند تا بتوانند در یک فضای شدید رقابتی، رو به جلو حرکت نمایند. از آنجا که در یک جهان مملو از مفاهیم دیجیتالی دینامیکی زندگی میکنیم، برنامههای چاپ باید به اندازه کافی خلاقانه باشند تا بتوانند مرزهای یک دنیای قابل پیش بینی و سنتی را پشت سر بگذارند.
جولان دیجیتال و چاپ
در یک رویکرد همه جانبه به راحتی میتوان متوجه جولان دادن دیجیتال و چاپ شد. هر یک از آنها در خدمت دیگری است تا بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند و وقتی با هم ادغام میشوند، یک سیستم مکانیکی به وجود میآید که تأمین کنندۀ یک هدف بزرگتر در دنیای هنرهای گرافیکی است.
به همین ترتیب، ضروری است تا شرکتهای چاپ راهحلهایی ارائه بدهند که بتوانند از ویژگیهای هوش مصنوعی و یا واقعیت مجازی در تولید محتوای دیجیتالی و یا صفحات چاپی استفاده کنند و به معنای واقعی کلمه، یک صفحۀ کاملا زنده ایجاد کنند و نحوۀ پیامرسانی و تعامل کاربران را دگرگون کنند. و صفحات چاپی باید فقط بعنوان یک محتوای دیجیتال ظاهر شوند: این دو باید یکدیگر را تکمیل کنند بدون اینکه برای هم خطری ایجاد کنند. چاپرهای روانه بازار شدهاند که توانایی انجام چاپهای رنگی که با انواع مختلف رسانهها سازگار است را دارند و با پیشرفتهترین فرآیندهای پرداختکاری همراه هستند که وظایف خود را به خوبی انجام میدهند.
تعریف یک ترکیب کاربردی مناسب
با توجه به رویکرد ارتباطی همه جانبه، صنعتی وجود ندارد که در آن چاپ دیجیتال در بازار هنرهای گرافیکی سیر صعودی داشته باشد صرفا به خاطر توانایی این سیستمهای دیجیتال در چاپ مستقیم انواع مختلفی از رسانه. در حال حاضر چاپگرها نیاز دارند تا کاربردهای مختلط آنها تعریف گردد تا بتوان استراتژی خروجی مناسب آنها را تعیین نمود. این میتواند شامل تونر (گرد جوهر) تکرنگ، تونر رنگی یا اینکجتی با سرعت بالا گردد. بنابراین ارزیابی دقیق فرصتهای رشد و سپس توسعۀ استراتژیهای چاپ ضروری است به خصوص برای رفع نیازها و دادن جوابهای مناسب به تقاضای بازارهای هدف.
محصول اینکجت مدل Océ VarioPrint i300Sheetfed متعلق به شرکت کنون (Canon) به نشانهسازها و اقلام گرافیکی کمک میکند تا از فرآیندهای آنالوگ دست بردارند و پتانسیل خود برای ایجاد فناوریهای دیجیتال را آزمایش نمایند تا بتوانند محصولاتی خلاقانه ارائه نمایند و سفارشهای مختلفی را قبول کرده و انجام دهند.
جذب و حفظ مشتری
عجله داشتن و شنیدن جملاتی از قبیل "من دیروز به آن نیاز داشتم" در هر بخش از صنعت شایع است و چاپ تجاری و بازار هنرهای گرافیکی هم از امر مستثنی نیست. در حالیکه تولید چاپهایی با کیفیت حرفهای و تحویل سریع سفارشات برای برخی از فروشگاهها حائز اهمیت است و بدنبال افزایش فروش و سودآوری خود هستند، نباید کیفیت در این بین قربانی شود. ارائهدهندگان خدمات در این بخش به دنبال استفاده از فناوری هستند تا بتوانند سفارشات مقیاس بالا را در کمترین زمان انجام داده و نیازهای متناوب مشتری را تأمین کنند.
چه یک شرکت چاپ بخواهد به ارائه خدمات در بازار بپردازد، یا سفارشات بیشتری قبول کند و یا حجم چاپ خود را گسترش دهد، فرقی ندارد بایستی از نرمافزارهایی استفاده کنند که به آنها کمک میکنند تا در مدت زمان کوتاهتر کارهای بیشتری انجام داهند.
بازار هنرهای گرافیک نمونۀ مناسبی از یک صنعت است که در آن هر کس قادر است با انعطافپذیری و افزایش سرعت چاپ، محبوبیت بیشتری کسب کرده و نسبت به رقبا قدرت بیشتری در تولید محتوا بدست آورد و بتواند یک رویکرد همه جانبه داشته باشد. با بازنگری در روند چاپ و استفاده از فناوریهای دیجیتال، استفاده از نرمافزارهای مناسب و ارائه راهکارهایی برای جذب و حفظ مشتری، شرکتهای چاپ میتوانند خود را در موقعیت سودآور قرار دهند.